DAF's in Autosport
2014

Achteraf bekeken waren in 2013 de DAF equipes toch in behoorlijk wat ritten, heuvelklims, slalom en rallies actief en met mooie resultaten, laten we hopen dat 2014 ook weer een goed jaar zal zijn voor de actieve DAF-rijders, de belangstelling voor ons merk is nog steeds groeiende en er komen inderdaad toch ieder jaar weer nieuwe equipes op de weg en er stoppen natuurlijk ook DAF rijders , de meeste daarvan vanwege hun leeftijd of een te druk leven.

De man die van geen ophouden weet, Claude Laurent, zal in februari ons merk weer vertegenwoordigen in de Historic Monte Carlo Rally maar daarover later meer op deze pagina.

Wij starten dit jaar nu eens in eigen land en zullen u dit jaar zeker weer zoveel mogelijk informeren over de verrichtingen van DAF equipes binnen Europa in welke vorm van autosport dan ook !.

4e Omloop van het Oosten
(NL) 7 januari 2014

Het is de maand en het jaargetij waarin deze rit / rally word verreden dat wij de Omloop van het Oosten een "Winterrally" noemen maar dan moet de winter wel meewerken net als voorgaande jaren waarin er wel een pak sneeuw klaar was gelegd om in te rijden, de meeste deelnemers reden dit jaar dan ook om normale all-weatherbanden of zomerbanden.

Start en finish in Holten- Dijkerhoek, 75 auto aan de start verdeeld over 4 klasse en slecht 1 DAF equipe aan de start dit jaar.

Peter Staal - Dik Vervoort met de bekende oranje 55Mcoupe, zij worden 7e in de sportklasse, een goed begin van dit nieuwe seizoen.

foto Dik Groen www.autopics.nl
9e Coupe Glacée DAF Historique
Circuit Serre Chevalier ( La Salle les Alpes )

(Fr) 3 - 4 en 5 januari 2014

Voor een aantal clubleden is deze happening de opening van het seizoen, de regelmatigheidrit op de ijsbaan van de familie Laurent,
de meeste vaste bezoekers noemen het ook wel het openingsfeest van DAF Club Frankrijk vanwege de ontspannen sfeer en het gezellige tafelen.

Christiaan Merten - Werner Voit
55coupe

Rene van Bussel - Ilse van Bussel
66M1.3coupe

John Clement - Robert Heijligers
55Mcoupe

Rinus Blankestijn
55M
Als liefhebber van sneeuw, rally en rittensport en DAF's is de 1e week van januari een week om
naar uit te zien en die kan niet snel genoeg komen, en is het dan zover is die week te kort.

In het Franse "La Salle les Alpes" op het circuit Serre Chevalier van de familie Laurent is op
1200 a 1300 meter hoogte sneeuw vrijwel verzekerd.

Onder leiding van Julien laurent organiseerde de familie voor 9e keer wat wij zijn gaan noemen
het "DAF Winterfeest" en dat was het opnieuw !.
Vrijdag 3 januari bij aankomst al een dik pak sneeuw en 45 DAF's.
Zaterdag de 4e auto's rijklaar maken en s'middags de start van de eerste manches met als
dagsluiting tot 23.00u een endurancerit van minimaal een uur.
Zondag de 5e al vroeg in de kou auto's starten en ontdooien, 2 manches en als afsluiting opnieuw een endurance van minimaal 1 uur.

Dat ook op die hoogte de natuur doet wat hij wil is wel weer gebleken, vrijdag sneeuw, zaterdag sneeuw en regen, zondag motregen en te hoge temperaturen voor een echt perfecte baan, na sluiting van het evenement was er weinig meer over van het traject, niet zo verwonderlijk wanneer 45 DAF's in 2 dagen circa 80 tot 100km afleggen op een baan van 800 a 850m lengte.

Met startnummer 1 op de deur Christiaan Merten - Werner Voit die met de 55coupe willen proberen voor de 4e keer het evenement op hun naam te schrijven, helaas moeten deze trouwe deelnemers uit Duitsland op zaterdag 1 manche afbreken wegens een onwillige V-snaar en tuimelen zij ver naar beneden in het dagklassement, gelukkig weten zij op de zondag op een waterige baan echter weer behoorlijk te klimmen maar moeten zij de beker dit jaar in Frankrijk achterlaten.

Nieuwsgierig geworden door alle verhalen, foto's en verslagen dit jaar voor de eerste keer aanwezig op het circuit Rene en Ilse van Bussel, zij rijden met startnummer 9 in de gele 66Mcoupe.

Ondanks alle uitleg door Julien over het verloop en de regels van het spel , in het frans, hadden zij bij de start wellicht meer vragentekens dan wetenschap maar dat veranderde heel erg snel.

Rene is niet helemaal vreemd in de rallywereld en is ook grotere en zwaardere auto's gewend, en voelde zich ook snel thuis op de baan en kreeg er ziende ogen meer plezier in en leefde zich uit.

Respect voor Ilse van Bussel, ook zij eerst wat onwennig naast Rene in de auto maar eenmaal zelf achter het stuur van de DAF kwam ook zij al driftend door de bocht en bleken de rondetijden genoeg voor een redelijke hoge klassering.

Een week na het evenement waren zij noch enthousiast en zullen wij hen zeker weer terug zien in 2015e.
De familie Clement zijn sinds 2011 vaste bezoekers en hebben al heel wat DAF's tijdens de wedstrijd weer gangbaar gemaakt, afgesteld of hersteld en de aanhanger met onderdelen is dan ook erg in trek bij de franse DAF rijders.

John Clement - Robert Heijligers liepen dit jaar een licht schade op na een 360 graden van een andere equipe maar konden gewoon uitrijden en uiteindelijk met de auto over de weg naar huis, John klasseerde zich als beste buitenlandse rijder.



Rinus Blankestijn kon zich volledig uitleven omdat hij tijdens de manches en endurance vaak met slechts enkele auto's op de baan was, diverse auto's en vooral die met dubbele carburateurs hadden afstellingsproblemen en verlieten voortijdig de baan en zo kon hij 99.7 km afleggen.

   




17e
Rally Monte Carlo Historique

(Fr) 22 t/m 29 januari 2014


Claude Laurent - Dominique Laurent staan voor de heftige taak 308 equipes te verslaan in een altijd zware Rally Monte Carlo Historique.

Vanuit Reims vertrekken zij voor de aanlooproutes naar Monte Carlo van waaruit met diverse regelmatigheids trajecten het feitelijke klassement zal worden opgemaakt en onderschat die trajecten niet !.
Ook in Frankrijk laat de echte winter het afweten, alleen op de hoger gelegen trajecten ligt redelijk tot behoorlijk veel sneeuw maar de lager gelegen verbindingstrajecten ligt zeer weinig of zelfs helemaal niets te bekennen van sneeuw.

Claude en Dominique Laurent richten hun aandacht meer op het Regulairity klassement dan op het Algemeen klassement en rijden natuurlijk ook op heel aan de finish in Monte Carlo aankomen.

Van de 309 auto's aan de start worden er 58 niet geklasseerd, zij vielen uit door technische problemen of hadden te veel tijdstrafpunten waardoor zij uit het klassement werden gezet.

Claude en Dominique Laurent behalen plaats 102 in het Regulairity klassement en worden uiteindelijk 122e in het Algemeen klassement
  
 


Jämsän Metalli ja Kuljetus Ralli
(FIN) 1 februari 2014

In de bossen ten noorden van de stad Jämsä en in een dik pak sneeuw, reden Pekke Lehtiö - Juha Tikka hun eerste wedstrijd dit seizoen.

De organisatie heeft zelf geen website met de volledige einduitslag, van Pekka ontvingen wij bericht dat hij 4e in zijn klasse tot 1300cc is geworden, zie hier de fraaie foto's.
Gelukkig heeft Pekka de aandrijving van de 66Mcoupe weer 100% heeft hersteld.



Ronde door Vlaanderen
(B) 1 februari 2014
Ook in Belgie is het rittenseizoen van start.

Guido Horsten - Steven Dionijs rijden in de Marathonklasse naar de 13e plaats algemeen.

Met een Volvo 340DL rijden Johan Vanhecke - Bert Wemiers naar de 2e plaats in het Classic klassement, over de equipe hebben wij meer informatie echter geen 100% zekerheid of het hier om een 340 met variomatic gaat of een eerste type met versnellingsbak.

Fontys Classic Winterrit   (NL) 1 februari 2014
Fontys is een classic club door 4 rijders opgezet en samen met DCN en enkele vrienden is een toertocht opgezet.
  
Deze toertocht / kaartleesrit is bescheiden van opzet, 33 auto's waaronder 9 Daf / Volvo variomatics equipes.

Gereden word op basis van ingetekendelijn en puntenrit op redelijk duidelijke kaarten van midden Brabant.

Met regelmaat worden zandpaden en smalle bospaden aangedaan wat soms resulteerde in vastlopen van de auto, dat ondervonden Ilse en Rene Bussel met hun 55Mcoupe op een zandweg waar de tractor sporen wel erg diep waren.

Kijk op onze pagina SUCCESSEN voor de uitslagen, alle deelnemende DAF-Volvo equipes staan vermeld.


foto's Theo van de Wijdeven
  55M  Jens van kasteel - Maikel Bons
V66  Water Stanko - Ingelore Stanko
YA66   Bert Karsies - Robert Solemink
55M  Jan van wijnen - Wim Aalders
55M  Johan van Dam - Nienke van Dam
55Mcoupe  Ilse en Rene van Bussel
44  Bas en Marieke Herselman
V66    Martijn v.d Burgt - Renate Kloppenburg
V66GLS  Patrick Sleutjes - Esther v.d Burgh


    



60e Neige et Glace
(Fr) 1 t/m 5 februari 2014

102 equipes aan de start van een echte sneeuw klassieker die een reputatie hoog te houden heeft en de Zannerolie organisatie doet daar alles aan, alle top rijders en navigatoren van Frankrijk zijn dan ook vaste klanten.

13 uitvallers dit jaar met hoofdzakleijk technische problemen en gelukkig weinig schade gevallen, de 89 geklasseerde equipes hadden het met de sneeuw op diverse trajecten behoorlijk moeilijk.

Met de blauwe 55mcoupe doen Erik Poucet - Thierry Gerome goede zaken, zij behalen een mooie 13e plaats algemeen.

Christopher Baeten - Jacques Schroeder met de 66coupe behalen de 59e plaats algemeen.




  
14e Winter Trail   (S) 2 t/m 8 februari 2014

Aan de start in Kopen hagen 59 equipes in de Trialklasse en 48 equipes in de Clubklasse voor respectievelijk 8 en 6 lange trajecten door een met sneeuw bedekt Zweden.

Twee DAF equipes dit jaar aan de start en hun behaalde resultaten zijn zeer goed, zeker gezien de omstandigheden waarin gereden is.

Met startnummer 7 de equipe R.Muller Sr. - R. Muller jr.. in de 66M1.3c, zij behaalde een zeer fraaie 7e plaats in de CLUB-klasse en met nummer 9 de equipe J.Heesakkers - W.Peters eveneens in een 66M1.3c, worden zeer keurig 33e in de Clubklasse.


Boucles de Spa Classic   (B) 15 februari 2014
Deze rally blijft tot de verbeelding spreken bij iedere rallyrijder, zelfs voormalige fabrieksrijders blijven deelnemen al rijden zij dan de Legend klasse waarin de snelheden veel hoger liggen dan in de classicklasse waarin wij dit jaar maar twee DAF equipes tegenkomen.
De dames Dominique Dufrasne - Isabelle Dogne mogen zeker spreken van een succesvolle rally, met de 66M1300 behalen zij een schitterende 17e plaats algemeen.

De regelmatigheids- trajecten rijden zij zeer nauwkeurig en snel en in de kaartleesroutes worden weinig controles over het hoofd gezien, de dames hadden het duidelijk na hun zin tijdens de rally.
Al jaren rijden zij deze rally, beide wonen in deze regio, Andre Ransy - Jean-Pierre Hanquet met de 55Mcoupe.

Dit jaar hebben zij kennelijk meer moeite met alle trajecten, zij worden uiteindelijk 70e in het algemeen klassement.

Toch weten zij de 55M behoorlijk op snelheid te houden en weten ternauwernood een betonnen paal te ontwijken.

4e ronde Hivernale Historique
de Roquefort les Pins
(Fr) 15 februari 2014

Vele websites maken melding van deze kaartleesrit in de regio Nice, Zuid Frankrijk, maar de organisatie zelf heeft geen website waar informatie kan worden verkregen.

Met een 55 rijden de broers Georges en Nicolas Ventugol in de Expertklasse, de uitslagen zijn nog niet gepubliceerd.

51e Ronde om de Zuiderzee
(NL) 1 maart 2014

Helaas dit jaar weer terug naar het concept van de laatste jaren en dus niet rond het IJsselmeer, dat was de "jubileumrit" maar evengoed weer vol verrassingen.
100 equipes aan de start in Dalfsen voor een aantal fraaie trajecten in Overijssel en Drenthe inclusief een proef.

De concurrentie is zwaar, nu de rit voor in het seizoen word gereden komen vele echte toppers aan de start en dat maakt het voor de overige behoorlijk lastig om hoger op de ranglijst te komen want in de ROZ is een fout heel snel gemaakt ook al omdat de tijd per traject redelijk krap is waardoor de snelheid wat hoger komt te liggen dan misschien wel gewenst.

Wauter Staal - Peter Staal, no.11, worden verdienstelijk 21e in de sportklasse.
Rob van Dooren - Johan van Dam, no.58, hadden niet hun dag zij worden uiteindelijk 56e in de sportklasse.


Int. Hornelandrally   (NL) 13 - 14 - 15 maart 2014
Rene van Bussel - John van Dijken 8e in Toerklasse met de 55Mcoupe

100 auto aan de start in Weert voor de 17e Internationale Hornelandrally.
De 100 equipes kregen niet minder dan 1200 km's voorgelegd waarvan nagenoeg alles qua tijd nauwkeurig moest worden bijgehouden wand de Horneland is een grote regelmatigheidrit verdeeld in 3 trajecten waarbij de vermoeidheid snel toeslaat.

In de toerklasse komen we de enigste DAF equipe tegen, Rene van Bussel - John van Dijken.De eerste twee trajecten verliepen erg goed, zij stonden lange tijd op een gedeelde tweede plaats, in het derde traject lopen zij wat strafpunten op door gemiste controles waardoor zij uiteindelijk op de 8e plaats in hun klasse behalen.
1e Francochamps Historic Rally Stage
(B) 16 maart 2014

Prachtige show / demonstratie van 80 klassieke rallywagens !
Op het kartcircuit van Francochamps hadden zich 80 auto's verzameld voor een schitterende demonstratie.
Het publiek kon de gehele dag genieten van driftende rallywagens in het dal van het F1-circuit.

De lokale DAF-rijders Jean-Marc Henen (55Mcoupe) en Christopher Baeten (66coupe) lieten het publiek zien dat je ook met minder motorvermogen op dit bochtige kartcircuit behoorlijk hoge snelheden kunt halen en dat de DAF's over een uitstekende wegligging beschikken.


foto's ingezonden door Jean-Marc Henen

33e Gelderse Valleirit
(NL) 29 maart 2014

AMAC Amersfoort is een der oudste auto en motorclub van Nederland en staat bekend om de kwaliteit van haar evenementen, de Gelderse Valleirit is er een van.

Aan de start in Terschuur, verdeeld in een sport en toerklasse staan 100 equipes klaar voor een rit van circa 280km verdeeld over 4 kaartsystemen waarvan er 1 tevens een regularitytraject is.

In de sportklasse doen Peter Staal - Dik Vervoort met de 55coupe zeer goede aken , zij worden uiteindelijk 2e in deze klasse.

Classic Spring Roads    (B) 28 t/m 30 maart 2014

Dominique Dufrasne - Isabelle Dogne, 34e in Classic klassement.



In de Coppa Touringklasse rijden twee DAF euipes en zij leggen de 1500km zonder technische problemen af.

Op de 11e plaats eindigen Henri Stolwijk - Bart van Thienen met de blauwe 55M, deze voormalige auto van Lilian van de Vaart heeft toch lange tijd langs de zijlijn gestaan ( 2005 rally des Belles Fr. was de laatste ons bekende rally ), nu maar hopen dat ook deze fraaie marathon weer regelmatig ingezet zal gaan worden.

Op de 13e plaats het echtpaar Ilse en Rene van Bussel, ook zij kunnen het tempo goed volgen zonder te veel controles te missen of fout in te schatten.
10e Coppa d'Europa
(NL) 3 t/m 5 april 2014

In Vaals staan niet minder dan 82 auto's aan de start voor deze internationale rally over circa 1500 km naar Dorbin (A).
Het zijn niet alleen klassiekers die verdeelt over 4 klasse met elkaar de strijd aangaan, ook youngtimers en enkele moderne auto's zijn ingeschreven.

De organisatie heeft behoorlijk zijn best gedaan dit jaar zeer duidelijk kaartmateriaal te leveren, daar was nog commentaar op in voorgaande edities.

De meeste trajecten werden verreden op basis van pijlen en pijlen met blokkades, dus veel werk voor de navigatoren en geduld voor de rijders die zich toch aan een redelijk strak tijdschema moesten houden.


Betuwe Classic  (NL) 5 april 2014

Volgens enkele deelnemers was dit een geslaagde editie, goed verzorgde routeboeken, mooie trajecten om te lezen en 85 auto's aan de start in Beusichem.

In de Toerklasse behalen Johan en Noor Tak een nette 6e plaatst, Roeland Ydenberg - Jasper Kouyzer worden 11e en Ruud Muller sr. - Ruud Muller jr. worden 24e in die zelfde klasse.
In de sportklasse worden Zer Soesman - Alfred Kloet 21e.
  
foto's Peter Fischer

3e Altzheimer Rally   (NL) 11 april 2014
Autosport voor het goede doel !

Aan de start in "De Schiphorst" Gemeente Meppel kwamen 181 equipes bijeen voor een kaarleesrally t.b het het goede doel.

Gereden is in een sportklasse en een toerklasse en als starter was voormalig minister Wouter Bos gevraagd die die taak met plezier uitvoerde.


In de sportklasse een volledig Dames equipe in een 55M, Birthe van de Berg - Nicole Oosterink, zij behalen een 60e plaats in hun klasse.

Na afloop van de rally kon de organisatie een cheque ter waarde van € 43.000,= overhandigen aan het Altzheimercentrum van het VUmc Amsterdam, een mooi resultaat dat niet snel vergeten zal worden.



10e Rallye de la Porcelaine Historique
(FR) 12 april 2014

Onder leiding van Bernard Booyer, zelf rijder in een Volvo66 1300, organiseerde de ASA-Mauve VHE de 10 editie van de Rallye de Porcelaine Historique, er is ook een zeer snelle uitvoering van deze rally waarin WRC auto's de show stelen.

De rally is vereden in het heuvellandschap in het district nabij Limoges, een schitterende streek voor rallies.

Totaal 54 auto's aan de start en met de veel kleurige 66coupe behalen Patrick Schreurer - Catharine Schreurer een 26e plaats in het algemeen klassement.



1e Boucles de Clervaux
(L) 26 april 2014


Christiaan Baeten - Jacques Schroeder reden met hun 66coupe de 1e edite van deze nieuwe classicrally en behaalde een zeer fraaie 6e plaats in het algemeen klassement en 1e in hun klasse tot 1300cc, zij kijken dan ook met veel genoegen terug op deze geslaagde rally.
In Luxemburg is autosport natuurlijk wat kleinschaliger maar de omgeving en omstandigheden zijn natuurlijk perfect.
De Boucles de Clervaux is verreden in heuvels van de regio Eisleck, smalle wegen, verhard en onverhard, goed weer en veel hairpin bochten, kortom een omgeving waar een DAF zich thuis voelt.

Voor deze 1e editie waren slechts 20 equipes opgekomen maar de kwaliteit van de equipes was erg hoog.
Totaal circa 300 wedstrijd kilometers waarvan circa 80 op afgesloten trajecten waar de snelheid behoorlijk hoog lag.
Het is een Regularityrally volgens het Legend systeem, voorgeschreven tijd voor een proef en die tijd proberen te zetten en dat is een hele klus en juist dat zorgt voor behoorlijk hoge snelheden
op die proeven en is erg mooi om aan deel te nemen.
De pers schrijft positief over deze rally dus verwachten wij voor de 2e editie wel meer equipes aan de start.


Foto's van : Phillipe Lambrette



10e Peelrandclassic  (NL) 26 april 2014
Onder de 62 deelnemende equipes maar liefst 7 DAF/Volvo equipes die uiteindelijk de gehele toeklasse domineren.
In de Open Toerklasse behalen Walter Sanco - Ingelore Sanco met een V66 de 10e plaats.

  
In de wedstrijd Toerklasse worden Jos Segers - Jaap Tak 9e,  John Clement - Robert Heijligers 10e,
Johan Tak - Noor Tak 17e,  Sharon Valkenburg - Rene van Bussel 20e,  Jordi Oom - Rogger van Bussel 21e en
Pascal Hockstenbach - Esther vd Burg-Sleutjes 22e

Montee Historique "La Petite Suisse"   (B) 4 mei 2014
Demonstratie heuvelklim voor een groot enthousiast publiek.

Demo-rallies onder toezicht van Slowly-Sideways in Duitsland, België en Engeland beginnen een begrip te worden.

In België gaan ze nog iets verder en dan vooral in de regio Luik waar de CSAP-Liege erg actief is.

16 maart dit jaar organiseerde zij al de eerste Francochamps Historic Rally Stage op het binnen circuit van het beroemde circuit van Francochamps, nu 4 mei jl. organiseerde zij een demo heuvelklimwedstrijd voor klassiekers in Clomblain-au-Pont nabij Sprimont en ook dit evenement trok honderden toeschouwers die zeer fraaie klassieke rallywagens op snelheid en op spectaculaire wijze de hardspeld bochten in het parcours van circa 2300 a 2400m lengte zagen nemen.

Onder de deelnemers JeromeFlohimont met zijn fel oranje Volvo66 (no.47) en met de getunde 1100cc 66coupe (no.13) Christiaan Beaten en in de zelfde auto als (no.3) Jacques Schroeder.

Toch wel erg jammer dat dit soort evenementen niet in Nederland worden georganiseerd.


Roeland Ydenberg - Mirjam Verlinden

Rob van Dooren - Johan van Dam

Nicole Oosterink - Lieke Goldschmidt
61e Int.Historic Tulpen Rallye
(NL) 4 t/m 10 mei 2014

56 Expertsklasse, 61 Sportklasse, 76 Touringklasse en 11 Vintageklasse
starten vanuit Annecy Frankrijk.
Zeer goede resultaten voor de DAF equipes !
Dames waren ERG succesvol !


Equipes Ydenberg - Verlinden en van Dooren - van Dam hebben in de laatste 3 tot 5 edities van de Tulpenrally behoorlijk veel ervaring opgedaan en niet alleen in het wedstrijd klaarmaken van hun auto maar ook het gebruik van franse kaarten, de systemen en het lange afstand rijden en die ervaring heeft zich in deze 61e editie uitbetaald, beide equipes eindigen bij de eerste twintig in de sportklasse waar 61 equipes in van start gingen.

Technies voor beide equipes geen andere problemen dan de normale kleine probleempjes die snel en goed verholpen kunnen worden.

Johan van Dam schrijft ons dat hij en Rob van Dooren tijdens een deel traject wel erg schrokken en dachten dat zij zouden uitvallen met schade.
Nadat zij met de 55M door een diepe kuil waren reden volledig gevuld met water bleek daar een flinke boomstronk in gelegen te hebben en was onder de auto vast blijven hangen en voor veel herrie en rare geluiden zorgde.

Pas nadat zij op een droog stuk de auto op de krik konden zetten kon het stuk hout worden verwijderd en bleek er geen schade aan de onderzijde van de DAF te zijn ontstaan, gelukkig maar !.
Het moet toch een beste kuil zijn geweest om zo'n stuk hout onzichtbaar te verstoppen, dat had veel anders kunnen aflopen, gelukkig bewees de motorbeschermplaat zijn diensten.
De boomstronk is als souvenir mee naar huisgenomen.


Rob van Dooren -
Johan van Dam

DAF55M  (24-05-RV)
15e in de Sportklasse.

Roeland Ydenberg -
Mirjam Verlinden

DAF 55coupe  (AM-24-74)
17e in de portklasse

foto's: www.autopics.nl, John van Dam en tulpenrally organisatie.
Pas anderhalf jaar zijn vormen de dames Nicole Oosterink en Lieke Goldschmidt het hun 55M een team en hebben al enkele goede klasseringen op hun naam staan maar het rijden van de Tulpenrally stond hoog op het verlanglijstje en zo gebeurde.

Al snel ontdekte beide dat het rijden van een dergelijke rally meer inhoud dan het rijden alleen, de voorbereiding vraagt tijd, auto wedstrijd klaarmaken vraagt tijd en de verplichte autokeuring geeft nog eens extra aan dat je van doen hebt met een echte historicrally.

Voor de start toch behoorlijk zenuwachtig en gespannen en dan valt de startvlag en begint het echt !.

In hun e-mail geven de dames aan in het begin nogal moeite te hebben met de Franse kaarten van 1 op 100 maar de dames kunnen erg snel omschakelen en bleek pas echt na afloop bij de prijsuitreikingen.

De rally verloopt goed, de auto doet het erg goed en het rally virus heeft toegeslagen, de Tulpenrally is voor meerdere herhalingen vatbaar !

Nicole Oosterink - Lieke Goldschmidt
DAF55M   (10-96-GG)
4e Touringklasse, 1e Coupe des Dames Touringklasse, Best geklasseerde auto tot 1500cc
Best geklasseerde DAF en de Teamprijs Touringklasse,



Hier mogen de dames trots op zijn !

43e Nacht van Weesp
(NL) 10-11 mei 2014

Mark van der Peet - Roland Hendriks
behalen een mooie 6e plaats in de Classic Sportklasse.

Classic ELE Rally
(NL) 31 mei 2014
speciaal voor klassiekers deze jubileumrit wegens "50 jaar ELE Rally"
Om het 50-jarige bestaan van de "Eindhoven - Luik - Eindhoven Rally" te vieren organiseerde de organisatie speciaal voor klassiekers een regulairityrally met het als start en finish plaats het "Evoluon" in Eindhoven en het Belgische Luik als keer locatie zoals het in het begin jaren was, de huidige vorm van de rally speelt zich hoofdzakelijk af rondom Helmond en Eindhoven en word het steeds moeilijker om nieuwe trajecten op te nemen maar vooral de vergunningen die per gemeente benodigd zijn kosten kapitalen.

Gelukkig weet de organisatie nog jaarlijks enorme hoeveelheden publiek naar de klassements proeven te lokken waar de WRC-wagens op volle snelheid om iedere seconde strijden, de ELE Rally leeft nog steeds en goed ook!.

Wat zou het mooi zijn als de organisatie deze Classic ELE op de agenda zou kunnen zetten en wat zou het super zijn als er tijdens de ELE zoals wij die nu kennen in de loze tijden tussen de klassementsproeven ruimte kon worden gemaakt voor Slowly-Sideways, de baanposten blijven bezig, publiek blijft attent en die mooie snelle auto's blijven op de weg !.
De Classic ELE gaat over circa 350km waarbij de gemiddelde snelheid niet boven de 50 km/pu zal komen en worden de trajecten op basis van de meest voorkomende kaart systemen gereden waarbij de ideale tijd zeer belangrijk is, het aantal toegelaten equipes is beperkt tot 65.

Niet minder dan 7 DAF equipes aan de start in Eindhoven, dat aantal DAF's was in de jaar '70 heel normaal.


   

In de sportklasse Jan-Hein de Rooy - Michiel de Rooy met een 55M, Bas van Dam - John van Dam met een 55M en Rens van Dijk - Maarten Timmermans met de 66M grp2. zij worden respectievelijk 4e, 18e en 20e.
Equipe van Dam hadden een aanrijding met een Morgan en liepen behoorlijk schade op aan het front van de auto, hopenlijk is deze goed herstelbaar.

Voor Rens van Dijk is dit een nieuwe ervaring, met zijn 66M gaat hij jaarlijks voluit in de ELE en weet dan ieder jaar weer het publiek volledig op zijn hand te krijgen, nu ging er wat rustiger aan toe en kaartlezen i.p.v pacenotes, maar op het kartcircuit van Eindhoven kon hij toch even laten zien wat de DAF66 kan.


   
De vier DAF equipes in de toerklasse maken van deze Classic ELE een waar DAF prijzen festijn, 3 bij de eerste 10 geklasseerde equipes.

Met de 55stationcar leggen Patrick Sleutjes en Esther van deBurgt-Sleutjes beslag op de 3e plaats met op de 5e plaats gevolgd door Rene van Bussel - Roger van Bussel in de 55Mcoupe en dat het niet perse een rallywagen behoeft te wezen om te scoren bewijzen Bert karssies - Robert Salemink, zij worden met een 66YA mooi 10e in de klasse.

Op de 17e plaats in deze klasse een oud gediende uit de 55M grp2 race periode van DAF maar nu met een 55coupe, 1e foto van de ELE verslag, Harrie Geeris - Rob Bergmans, ook voor hem weer een hernieuwde kennismaking met rallyrijden, hij heeft de ELE vroeger ook gereden met DAF en heeft voor de gelegenheid het rallyschild uit dat jaar op zijn wagen mogen hangen.

De ELE Classic vraagt om herhaling !

8e Ronde Naves Historique
(Fr) 31 mei 2014



Patrick Scheurer - Catherine Scheurer met 66coupe worden 19e en Francis javeland - Romain Javeland met de 66sl worden 25e in het algemeen klassement.

6-Uren van Breda
(NL) 1 juni 2014

De 6-Uren van Breda behoeft geen verdere uitleg, het is en blijft een goed georganiseerde rit van
een prettige vereniging "De Baronierijders" en wederom een goed gevuld deelnemersveld waaronder 3 DAF en 1 Volvo equipes.

Met de 55stc. Patrick Sleutjes - Esther van der Burgt-Sleutjes, zij waren nog op wedstrijd temperatuur, zij reden daags ervoor de Classic ELE waarin zij een uitstekend resultaat behaalde, behalen nu een fraaie 7e plaats in de Toerklasse en dat maakte dit weekend toot een vermoeiend en een goed sportief weekend.

Met de fraaie 1300Mcoupe Hans Rodenburg - Jaap Tak behalen
de 10e plaats in de toerklasse.

Voor ons een nieuw team met een 66sl, Arianne van Hoften - Gerco van Hoften, zij behalen een 29e plaats in de toerklasse .
Op de 45e plaats in de toerklasse met de Volvo66, Robert-Hans Hofkemeyer - Eric Eddixhoven, gelet op de klassering hadden zij wellicht hun dag niet of hadden andere tegenslagen, van hun geen foto ter beschikking.
  

13e Corce Sud Classic rallye
(Fr) 1 t/m 4 juni 2014
DAF equipe wint op Corcica !
Jean-Marc Henen - Anne Marie Roggemans behalen met hun 55coupe een schitterende overwinning in de 13e editie van de Corce Sud Classic Rally.

Jean-Marc bericht ons vol trots dat er 57 equipes aan de finish komen en dat zij niet alleen 1e in het algemeen klassement zijn geworden maar ook 1e mixed equipe.
Het was de 7e keer dat zij deze regulairityrally reden en voor de 3e keer met deze 55coupe, in 2009 47e en 2013 nog 4e.

De regulairityrally is verreden op het eiland Corsica onder zeer snel wisselende weersomstandigheden, veel regen en storm maar toch ook felle zon waardoor de wegens soms verraderlijk waren, maar alles verliep perfect.

50e ELE Rally  (NL) 13 en 14 juni 2014
50 jaar ELE rally en dat zullen we weten ook, als eerste de ELE Classic in oude stijl, als tweede de heden daagse ELE voor de snelle jongens en nu ook als aanvulling de Slowly-Sideways groep van 10 voormalige rallywagens en replica's en laten we hopen dat dit een vast onderdeel gaat worden van de ELE rally.

Rens van Dijk reed met zijn 66M eerder al de ELE Classic uit en komt nu met navigator Henry van Samang uit in de Slowly-Sideways groep i.p.v de snelle uitvoering van de rally maar moet helaas al op de eerste dag, op proef 4, met motor problemen stoppen, het vinden van het probleem duurder langer dan het oplossen dus gelukkig geen ernstige tegenvallers.

De tweede DAF op het parcours is de STAR Team 66 van Ton Koster - Raymond Koster, zij rijden alle proeven en geven met de overige 8 equipes weer een mooie show.





19e Classic Gelderlandrit
(NL) 14 juni 2014

ook dit jaar weer volop belangstelling voor de Classic Gelderlandrit, 140 deelnemers waaronder 8 vintage rijders melden zich aan de start in Doesburg.

In de sportklasse doet het DAF dames equipe Nicole Oosterink - Lieke Goldschmidt opnieuw goede zaken, zij behalen met de 55M een zeer fraaie 11e plaats en zetten de meer ervaren equipe Johan Tak - John van Dam met de 55M behoorlijk op achterstand, zij worden 40e in deze klasse.

In de toerklasse met de 55coupe equipe Roeland Ydenberg - Jasper Kouijzer zij worden 29e.
Wij begrepen dat Jasper redelijk nieuw is in deze vorm van autosport dus is het resultaat zeker niet slecht en geeft toch wel aan dat er in de toekomst nog hogere klasseringen zullen volgen.
  

8e Rallye des Mille Sources
(Fr) 21 + 22 juni 2014

ASA Mauve organiseert deze classic rally die mee telt voor de Trophee Bardahl Classic en hier stonden 42 equipes aan de start voor circa 310 wedstrijd km's in het district "Limousin".

Bestuurslid van de ASA Mauve, Bernard Bouyer met navigator Yann Violle behaalde met de Volvo66 een 10e plaats in het algemeenklassement.
Voor DAF66coupe equipe Patrick Scheurer - Catherine Scheurer verliep de rally totaal ander af dan verwacht, zij moesten opgeven, waarom is ons niet gemeld maar op de foto staat de coupe in eens met voorschade, wellicht zijn ze van de weg geraakt en is er vooronder toch iets krom.


Historic Rally International Colmiane
(Fr) 27 t/m 29 juni 2014

Regulairityrally over 3 dagen a circa 160 tot 180 km per dag waarbij de deelnemers per dagdeel, etappe kunnen inschrijven en per dagdeel ook een klassement word opgemaakt.

dag 3 is de "Targa Cols du Mercantour", een bergetappe over de Cols Saint Roch en du Turini die beide bekend zijn uit de Monte Carlo Rally.
Op dag 3 rijden de broers Jean-Pol Ventugol - Nicolas Ventugol met hun 55M deze bergetappe over 160km en behalen een zeer mooie 3e plaats in het klassement.

De broers, afkomsting uit Roquefort Les Pains, rijden voor hun club Roquefortais Cars & Motorcyles Collection, zij rijden niet alleen diverse regulairities maar bezoeken tevens demo-rallies, beurzen en tentoon stellingen waarbij hun DAF55M centraal staat.

7-uren van Emmeloord  (NL) 28 juni 2014

135 equipes aan de start in Emmeloord, opnieuw blijkt de aantrekkingskracht van de 7 uren van Emmeloord, het zal de combinatie zijn van goed verzorgde routeboeken, redelijke snelheden, mooie kaarttruckjes, de landelijke omgeving en zo nog een paar zaken.
DAF equipes zijn jaarlijks goed vertegenwoordigt en meestal in beide klasse, dit jaar alleen in de toerklasse en wel 1 damesequipe, 1 mix equipe en 2 mannen equipes.





Mix equipe 122 met de oranje coupe, J.Staal-Mensink - W.Staal behalen de 8e plaats, de dames R.Hesse - B.ten Cate met de witte 55Mcoupe worden 41e. Op ruime afstand volgen de mannen equipes, op 57e plaats T.Clement - J.Clement en op 59e plaats met de 33 M.E.Zuurmond - L.Zuurmond.

Eifel Historic Rallye Festival (D)
Slowly Sideways Historic Rallycar Museum

24 t/m 26 juli 2013
 De heuvels rondom Daun, deze fraaie stad aan de Moezel, is jaarlijks het toneel van het "Rijdende Rally Museum".

Zo'n 150 equipes zorgen voor vele spectaculaire rallybeelden waar ook het in die regio aanwezige vakantiepubliek massaal op af komt om van die fraaie oude rallyauto's te genieten.

Dit jaar ook veel vrouwen direct actief in deze rally, 2 volledige damesequipes en 30 dames als navigator meestal naast hun echtgenoot of vader.
 Tussen de 150 equipes 7 volledig Nederlansche equipes waarvan DAF equipes die de laatste 3 jaar tot de vaste kern beginnen te horen van deze rally.

Met de 555-replica Jules Notermans - Joyce Notermans en met de STAR 66M Ton Koster - Raymond Koster.

Beide auto's blaakte van gezondheid en lieten zien dat je ook met een DAF met vier wielen van de grond kunt komen en veilig kunt landen en ook de inmiddels bekende waterbak werd zeker niet ontweken, al met al weer een PERFECTE show !







Montee Historique du Masquisard
(B) 15 Augustus 2014

Op deze website is al diverse malen gemeld dat heuvel klimwedstrijden een zeer fraaie vorm van autosport is die in Duitsland, België en Frankrijk echt honderden beoefenaars kent die vaak over zeer speciale auto's beschikken, helaas is er in ons land maar 1 autoclub in het zuiden die een heuvelklim organiseert en die word dan ook nog eens in het Belgische Teuven verreden.

De "Royale Ecurie Ardennes" in Verviers, is de autoclub die al sinds de jaren 60 de "Course de Cote du Masquisard" organiseert en waar Jean-Louie Haxhe met de 55, 555 en de Huron-DAF diverse successen behaalde.

Helaas dit jaar geen DAF equipe op de deelnemerslijst van dit evenement maar werd een DAF rijder ingezet als veiligheidswagen. (S = startwagen)
Bij ons bekend onder zijn e-mail naam Patrice.Simon is de eigenaar van deze 66coupe en dit jaar lid van het organisatie team, aan hem de eer om met zijn coupe voor de feitelijke start het traject op snelheid te rijden om de baancommissarissen te laten weten dat de eerste deelnemer kort na hem zal volgen en als hem blijkt dat de baan niet vrij is dient hij de starter daar direct in te lichten.

Dat ook de startwagen op hoge snelheid het traject rijd mag blijken uit onderstaande foto waar bij het uitkomen van de bocht toch voor het lossen gedeelte naast de weg moet worden gekozen, laten we hopen dat er volgend jaar weer DAF's aan het klassement deelnemen.



Zer Soesman - Fred Kloet
55coupe    26e Sportklasse
51e Scheveningen - Luxenburg - Scheveningen
(NL) 28 t/m 31 Augustus 2014

Johannes v. Silfhout - Henk v. Silfhout
55stationcar     17e Toerklasse


De "SLS rally" Scheveningen-Luxenburg- Scheveningen rally behoort tot een van de oudste autorallies van Nederland en DAF heeft deze rally een aantal malen gewonnen, Jos en Hans Baars met een 55M.

De huidige opzet van de rally is feitelijk een regularityrally waarbij ook geheime snelheidcontroles worden toegepast, wat onveranderd is zijn de start en finish plaats, de boulevard van Scheveningen.

Voor deze 2014 editie kwamen 97 equipes naar Scheveningen en alle in een auto gebouwd voor 31 december 1976.
De equipes werden verdeeld in een Expert, Sport en Toerklasse van respectievelijk 1650,1500 en 1450km die in 3 dagen diende te worden uitgereden.

Daf equipes Zer Soesman - Fred Kloet en Johannes en Henk van Silfhout rijden de rally binnen de gestelde tijd uit en weten in hun klasse toch zeer nette resultaten te behalen.

2e Ronde de Chambrille
(Fr) 31 Augustus 2014

In deze regelmatigheidsrit in het district Limosin behalen
Bernard Bouyer - Thibault Carias met de Volovo66 de 16e plaats in het algemeenklassement

Cascais Regularity Circuit
(P) 30 Augustus 2014

Als Segarra Marques met zijn DAF66coupe deelneemt aan een regularityrally scoort hij schitterende resultaten, zo ook in deze regularityrally.
Samen met navigator Diogo Marques behalen zij de 1e plaats in het algemeen klassement en weten zij de 106 overige equipes ver achter zich te laten, de jaren lange rallyervaring van Segarra doen hier van zich spreken.


Ronde de Levens Historique
(Fr) 6 september 2014

DAF55 equipe Ventugol - Ventugol behalen de 26e plaats in het algemeenklassement in deze regelmatigheidrit over 310km.

Classic 500 Challenge
(NL) 12+13 September 2014

Zwolle was voor deze 5e lustrum regelmatigheids rally als start en finish plaats uitgekozen en 90 equipes melden zich aan.

De 90 equipes werden verdeeld in een Expertklasse, Sportklasse en Toerklasse met een totaal aan wedstrijd km's van circa 610 voor de experts tot 550 voor de toerklasse en alles netjes weergegeven in goed kaartmateriaal.

Het DAF55M dames equipe Nicole Oosterink - Lieke Goldschmidt deden opnieuw goede zaken door een fraaie 10e plaats te veroveren in de sportklasse.

Coupes des Sources
(B) 12+13 September 2014
België kent een aantal klassiekerrally's op basis van het "Legend" reglement, dit zijn regelmatigheid rallies waarbij de gemiddelde snelheid NIET boven de 50, 60 of 65 km/u mogen komen de klasse indeling is dan als volgt, 50R, 65R + 65S.




In twee wedstrijddagen zal zo'n 600km worden afgelegd waarvan circa 400 op regelmatigheid en circa 50 als klassementsproef op afgesloten terrein, meestal kartcircuits of andere zeer bochtige trajecten, alle klasse rijden in wezen dezelfde trajecten maar met verschillende snelheden en tijdvensters.

Alle deelnemende auto's worden vooraf aan een technischekeuring onderworpen, auto's mogen zijn aangepast maar dienen te voldoen aan de FIA voorschriften inzake veiligheid.

In de klasse 50R met startnummer 71 rijden met de 66M1.3coupe de dames Isabelle Dogne - Anne Wuidart.
Ook zij ontkomen op hun weg niet aan de spectaculaire waterdoorgang in het bos en die word na mate er meer auto's zijn gepasseerd steeds modderiger en gladder, zij behalen een mooie 13e plaats in hun klasse
In de klasse 65S, met startnummer 23 in de 55Mcoupe equipe Andy Ransy - Jean-Pierre Hanquet, zij rijden een mooie gelijkmatige wedstrijd en behalen een 12e plaats in hun klasse.

De tweede DAF equipe in deze klasse met nummer 21, de 66coupe1.1 van Christophe Baeten - Jacques Schroeder, zij worden 16e in de klasse 65S en dat komt zoals Christopher in zijn mail schrijft door het maken van wat fouten.
De snelheid heeft deze getunde 1100cc motor zeker, kijkt u maar eens op het filmpje van de proef op afgesloten circuit.


film:  wagen 21 in actie

Rally ACP Classicos
(P) 20 September 2014

Grote pech voor equipe Segarra Marques - Diogo Marques, door het volledig wegvallen van de remdruk moesten zij opgeven in deze ACP regularity.
Na de eerste etappe hadden zij een zeer goede uitgangspositie voor weer een overwinning maar kort na de start van de tweede run viel de volledige remdruk weg en zou het onverantwoord zijn geweest door te gaan.

bekijk het filmpje en zie hoe zo'n regularityrit gereden word, het is veel tellen, afremmen en weer versnellen.

film:  On board de DAF tijdens Cascais Regularity Circuit

Belgian Westhoek Classic
(B) 19 + 20 September 2014
Met de 55Marathon behalen Jan-Hein de Rooy - Michiel de Rooy een fraaie 25e plaats in de Sportklasse, opvallend is dat van de 60 equipes in deze klasse er 12 uitvallen of buiten de tijd aan de finish komen wat weer aangeeft dat er een behoorlijk strak schema gereden werd in de regelmatigheidwedstrijd.


East Belgian Rally     ( Slowly Sideways groep )
(B) 26 + 27 September 2014

Deze rally telt mee voor het Belgische kampioenschap en al jaren een erg vol deelnemersveld en juist om die reden bleef er er maar ruimte vrij voor maximaal 20 deelnemers voor Slowly Sideways en dat is best wel jammer.

Deze rally heeft erg smalle asfalt, graffel en onverharde wegen in zijn trajecten met vele scherpe bochten en dat maakt het voor het publiek ook zeer aantrekkelijk om naar te kijken.
Ton en Raymond Koster reden met de GULF-STAR 66M in deze demonstratie van historische rallywagens, waarvoor zoals bekend geen klassement word opgesteld.


ABC Rally    (NL) 4 oktober 2014
Verdeeld over een Expert-, Sport- en Toerklasse stonden er niet minder dan 116 equipes in Emmen aan de start voor wederom een prachtige rally die voor dit zelfs een wat groter stuk Duitsland als wedstrijd gebied had uit gekozen.
De ABC Rally heeft een naam hoog te houden op het gebied van organisatie en verzorging van de routeboeken en na verluid was dit ook dit jaar weer optimaal verzorgd.
In totaal 7 DAF equipes aan de start en alle met goede tot zeer behoorlijke klasseringen.





In de expertklasse behalen Wauter Staal - Peter Staal met de 55coupe de 9e plaats.

In de sportklasse komen met de 55M Rob van Dooren - John van Dam uiteindelijk op de 24e plaats uit, de concurentie in deze klasse was erg sterk, in het tussen klassement lagen de equipes erg dicht bij elkaar.

In de toerklasse werden de klassering als volgt;
  8e  Henk van Silfhout - Floris van Silfhout met een 55stc.
10e  Johan Tak - Mark Tak met een 55M
22e  Roeland Ydenberg - Jasper Kouijzer met een 55coupe
30e  Arenso Bakker - Louise de Blecourt met een 55M
34e  Ilse van Bussel - Rene van Bussel met een 55M



Nacht van Nederland
(NL) 11-12 oktober 2014
Over deze echte nachtrit hoor of zie je weinig, op de site van de organisatie spreken zij over de 4e editie terwijl deze rit zeker vanaf 1998-99 al verreden wordt en daarmee tot een der oudste van ons land mag worden gerekend.

Deze redelijk onbekendheid is er wellicht de oorzaak van dat er dit jaar slechts 30 equipes op de startlijst staan en aan de start verschenen.

De oude binnenstad van Wijk bij Duurstede was het decor voor de start en finish voor een rit over circa 600km verdeeld in 3 trajecten nagenoeg alles binnen de provincie Gelderland.
De organisatie had veel aandacht geschonken aan het eten en tanken van brandstof in de nacht en ook een serviceploeg was inzetbaar voor noodgevallen.

In de toerklasse weten Arenso Bakker - Rene van Bussel met de 55M beslag te leggen op de 3e plaatst met kort daarop, in punten gezien, op de 9e plaats met de Volvo661.3 equipe Robert-Hans Hafkemeijer - Eric Edixhoven en dat zijn nette resultaten die mee tellen voor het Nederlands Kampioenschap Historic Rallies van het DHRC.

15e Legend of the Fall
(B) 11 oktober 2014


Op deze regenachtige zaterdag melden zich 132 equipes aan de start in Bochelt, België, voor deze 15e editie van de Legend of the Fall.

Het deelnemersveld is verdeeld in 4 klassen waaronder een Vintageklasse die ook steeds meer aandacht begint te krijgen omdat ook the pre-war cars zeker de moeite waard zijn om deze sport mee te beoefenen.

In de sportklasse de enigste DAF equipe, Simone van Dam - John van Dam met de 55M, zijn behalen een keurige 10e plaats

T.R.A.C.O. Trophy
Regularity rallies in Mafra, Portugal.

(P) 18 oktober 2014



Ook in Portugal loopt het seizoen ten einde en worden voor de landelijke, regionale en clubkampioenschappen de einduitslagen definitief bekend gemaakt.

Na de laatste regularityrit van de T.R.A.C.O. Trophy die 32 equipes telde behalen Jose Segara Marques - Diogo Segara Marques met de 66M1300 uiteindelijk de 8e plaats in het algemeen klassement, een fraai resultaat zouden wij zeggen en toch ontdekken wij in het bericht van Jose enige teleurstelling.

In de laatste meetellende rit heeft de equipe te kampen met een losgeraakt wiel op de DAF coupe en dat zorgt telkens voor vertraging en tijdverlies kun je in een regularity traject missen als kiespijn, dus een betere klassering was mogelijk geweest, heel jammer maar toch blijft het een zeer mooi resultaat, proficiat mensen !.

8e Limburgia Trophaeum
(NL) 25+26 oktober 2014

Variomatic rijders presteren zeer sterk !



Vanuit Herkenbosch vertrokken circa 60 equipes voor een 600km rally in midden en noord Limburg en een deel van Brabant, een rally met diverse zware regelmatigheidtrajecten en kaartlleessystemen.

De kaarten die de organisatie inzetten gaven een extra dimensie aan het geheel, de Michelinkaart 1:200.000 die vergroot was naar 1:100.000, de Michelinkaart werd ingezet om dat dit nou juist de kaart is die in de ons omringende landen feitelijk de basiskaart is.

Niet minder dan 5 variomatic aangedreven equipes aan de start en presteren alle zeer goed in hun klasse !.



foto's van facebookbericht door Perry Nuijten
In de masterklasse behalen Martina Korf = Magnus Korf uit Duitsland met hun Volvo66 en zeer fraaie 1e plaats, helaas kwamen zij niet in aanmerking voor de algemene overwinning.
In de juniorklasse was de strijd om de eer het heftigste, op de 2e plaats eindigen Rene van Bussel - John van Dijken met de 66M1.3coupe , slecht een kleine fout zou hun de eerste plaats hebben gekost.
De equipe Arenso Bakker - Louise de Blecourt doen in hun eerste seizoen met de 55m opnieuw goede zaken, zij worden 5e.
Met de 55Mcoupe behalen Jordi Oom - Roger van Bussel een 10e plaats met in hun kielzog de blauwe 55M van Henri Stolwijk - Bart van Thienen op de 11e plaats.

DHRC klip-4
(NL) 2 november 2014
Brede glimlach op het gezicht van Nienke van Dam, de 15 jarige navigator brengt de DAF equipe John van Dam - Nienke van Dam naar de 1e plaats in de toerklasse en behaald kostbare punten voor het DHRC clubkampioen schap.
In de sportklasse doet equipe Jan-Hein de Rooy - Mieke de Rooy ook goede zaken, zij worden 3e in hun klasse.


46e Nacht om de Lange Jan
(NL) 15 november 2014
Succes voor equipe Peter Staal - Dik Vervoort
  
  

1e plaats sportklasse Peter Staal - Dik Vervoort met de 55coupe
20e plaats sportklasse Nicole Oosterink - Lieke Goldschmidt met 55M
10e plaats in de toerklasse Robert-Hans Hofkemeijer - Eric Maarten Edixhoven met Volvo66
25e plaats toerklasse Arenso Bakker - Louise de Blecourt met 55M

5e Tour de Belgique
(B) 14 t/m 16 november 2014

De Tour de Belgique is een klassiekerrally met allure en heeft het karakter van een "Legend" waarin de snelheid hoe gelimiteerd die ook is toch een belangrijke factor is.
De rally telt tevens een aantal fraaie snelheidsproeven op afgesloten circuits verdeeld over het land, maar zeker zo belangrijk en zeer fraai zijn de trajecten in de Ardennen.

Dit jaar echter maar 1 DAF equipe aan de start, met een 66M1300, Alain Delgives - Freddy Macq.
Tussen het al geweld van Porsche's, Fords's, Opel's e.d. behalen zij met de DAF de 46e plaats in het Algemeenklassement.
 

41e Hornenacht
(NL) 14 november 2014

Goed geslaagde nachtrit van de ASC van Hornerijders.
Vele equipes hadden het moeilijk tot zeer lastig tijdens de trajecten volgens het VISGRAAD en BARIL systeem, deze systemen worden niet echt veel gebruikt in de rittensport.

Circa 40 equipes aan de start in Weert waaronder 5 DAF equipes waarvan er zeker 4 de genoemde systemen waarschijnlijk nog niet veel tegen gekomen waren.

In de sportklasse worden Jan-Hein de Rooy - Patrick Sleutjes met de 55M verdienstelijk 3e (heel goed Patrick).
In de tourklasse eindigen de DAF equipes als volgt; Jos Segers - Jaap Tak met de V66 11e, John Clement - Robert Heyligers met 55M 15e, Marcel van Zwam - Rene van Bussel met een 66M1.3 19e en met de 66M1.3coupe Gido Smeets - Roger van Bussel 22e.


foto's van Dion Huiberts



5e STAR rally
(NL) 22 november 2014

Helaas een magere opkomst voor deze toch wel unieke autorally en dat is erg jammer, het kan een zeer mooie najaar of zelfs een echte winter klassieker zijn, zo'n 4 jaar geleden dreigde de deelnemers nog ingesneeuwd te raken.

Het concept is vrij eenvoudig, het rijden is moeilijker dan je denkt.

Er zijn 4 startlocaties, Arnhem, Apeldoorn, Duiven en Tiel, alle bij van der Valk Hotels.
De route controles zijn vast, van de Valk Hotels, en worden al voor de start aan de deelnemers verstrekt en nou niet met het volledige adres maar op basis van kaart coördinaten !.
De route tussen deze route controles is vrij en bij iedere route controle ontvangen de deelnemers nieuwe opdrachten om van Kp naar Kp te rijden.
Tussen de Kp's is het regelmatigheids wedstrijd dus tijd gebonden en die tijd is of word redelijk krap als je de kaartleessystemen die gehanteerd worden niet echt onder de knie hebt en dat maakt het spannend en als het weer dan een beetje mee werkt met sneeuw b.v is het een echt avontuur om de circa 450 tot 525 km's binnen de tijd te rijden.

Onder de krap 50 deelnemende equipes slechts 2 DAF equipes.

In de sportklasse, gestart vanuit Duiven, met de witte 55M equipe Rob van Dooren - John van Dam, zijn behalen uiteindelijk de 22e plaats in hun klasse.

In de toerklasse, gestart vanuit Arnhem, met de blauwe 55coupe equipe Roeland Ydenberg - Jasper Kouyzer, zij worden toch zeer netjes 4e in hun klasse.

5e Moustache Classic
(B) 29 november 2014

Deze klassieker is een regularityrally waarbij als kaarsysteem het "het gestileerde bol-pijl sijsteem" word gebruikt en die combinatie maakte het de DAF equipes kennelijk toch erg lastig, het is opletten geblazen schrijft Rene Bussel die samen met zijn zoon Roger van Bussel met de gele 66M uiteindelijk toch de 41e plaats in het Oldtimer klassement weten te behalen.

In die zelfde klasse worden John Clement - Robert Heijligers met de 55M 41e, op de vele onverharde en gravelwegen kon John zich zeker uitleven zoals de foto laat zien.

Heel anders verliep het bij equipe Johan Tak - John van Dam met de 55M, ook zij ondervonden problemen bij de styling van het bol-pijl systeem en toen zij ook nog eens ontdekte dat er twee wegen waren met dezelfde naam liep het hopeloos uit de hand, zij verloren zoveel tijd dat zij uiteindelijk niet in het klassement werden opgenomen.

Zowel Rene van Bussel als John van Dam hadden moeite met de VAS reglementen, die wijken behoorlijk af van de Nederlandsche reglementen.