DAF 55 Marathon
"Het nieuwe rallywapen"

De 55 blijkt na de introductie eind 1967, begin 1968, zeer geschikt om rallies mee te rijden.
De variomatic zoals die standaard is ingebouwd heeft een sperfunctie dus word de kracht mooi over de wielen verdeeld en zeker wanneer de ondergrond glad en of modderig is.
De 1100cc motor van Renault is een zeer betrouwbare machine, krachtig, eenvoudig van opbouw en vraagt weinig onderhoud.
Na het succes in de London - Sydney Marathon van 1968 komt DAF met een Marathon opvoerset voor wat extra vermogen, deze set blijkt erg in de smaak te vallen bij jongere rijders die zo'n sportief ogende DAF55 best wel zien zitten.
Echt grote rallies zijn er niet gewonnen althans waar het om snelheid ging, lange duur rally's en bergetappes waren de DAF's toch vaak hoog in het klassement te vinden maar een klasse overwinning was standaard voor DAF !

Coupe des Alpes 1968 en 1969

In deze zware Alpen rally heeft DAF keer op keer zijn kwaliteiten bewezen

in 1968 en 1969 werd de equipe
Haxhe - Coolen
1e in het Algemeen klassement voor groep 2 auto's
1e in klassement voor auto's tot 1150cc.




Coupe des Alpes 1968
In de bergen is een DAF zeer snel met zijn duizende mogelijkheden in versnellingen, menig autofabrikant is verrast !











12-Uren van Huy 1969
equipe Haxhe - Delferier 1e in hun klasse tot 1300cc en 2e in het Alg. klassement.

  
Marathon de la Routes 1968

1968
Marathon de la Routes



86 uur rondes rijden op een van de beruchtste crcuits in Europa en jaarlijks zijn de DAF equipes goed voor de klasse overwinning.

equipe Haxhe - Toussaint - Chavan klasseren zich
1e in klasse tot 1150cc
en 1e in groep-2 Algmeen.


1e Rally du Bandama 1969

Naim Farhat - Gharis 55M 20e Alg.klassem.
Nadim Farhat - Claudine Farhat 55M uitgevallen


1969 is het enigste jaar tot op heden waarin DAF's deelname en ook het enigste jaar dat wij de naam Farhat tegen komen in rallies.
Of de beide DAF's 55M rallyklaar vanuit Eindhoven naar Ivoorkust zijn verzonden is onbekend.


DAF gaat voor de zwaarste rally's
Na het succes in de London-Sydney-Marathon, de langste autorally ooit verreden, richt DAF autosport zich op de zware en moeilijke omstandigheden.
De resultaten van Slotemaker -Janssen en van Lennep - Hissink, een 30e en een 72e plaats na extreem veel tijdverlies bij schade, is het vertrouwen sportafdeling tot grote hoogte gestegen en is hun keuze gevallen op de beroemde East African Safari Rally in Kenia.
Maar zij gaan het project niet in zonder kennis van zaken en gedegen voorbereiding.
eind 1969
Rallymanager Rob Koch krijgt groen licht van de directie om de nieuwe uitdaging aan te gaan en daarbij zal besproken zijn om min of meer de zelfde wijze van voorbereiding toe te passen dan in 1968 met LSM.

Einde 1969 word een 55Marathon ter beschikking aan Aziz Tejpar, een bekende lokale rallyrijder, om de DAF in Kenia te testen in een aantal lokale rallies om zo de benodigde kennis op te doen voor die lood zware rally, al zijn ervaringen met de auto zullen worden toegepast in de feitelijke rallywagens.

De 32-85-HL zal het test werk moeten uitvoeren en gaat op transport naar Kenia.

In Kenia krijgt de auto het Keniaanse kenteken
NC-723 en enkele kleine aanpassingen.

Voor zover bekend ( bericht van Tejpar Jr. ) rijden Aziz Tejpar - Natu Vadgama 3 lokale rallies waaronder de CocaCola Bottlers Rally en waarschijnlijk de Milindi Rally waarover wij op het internet geen uitgebreide info kunnen vinden maar gelukkig wel een paar foto's en in zijn bericht schrijft Tejpar Jr. ook dat de auto in 1971 tijdens de Safari Rally gebruikt is door de BBC filmploeg die met de auto van de weg raakte.

CocaCola Bottlers Rally 1970 ( Kenia )



Acropolisrally 1969

De Acropolisrally is zwaar, zeer zwaar, maar DAF heeft na de London-Sydney Marathon veel ervaring op gedaan in zware rallies.

De 1969 editie gaat over zeer slechte wegen en dat kost het team extreem veel lekke banden toch weet equipe Laurent - Marche beslag te leggen op de 3e plaats in het algemeen klassement en 1e in hun klasse, wat een klasse !!!

Rally des Ardennes 1969

equipe Haxhe - Delferier
1e in hun klasse tot 1150cc
en 2e in het Alg. Klassement.


1000 km van West Java 1969

In het DAF Magazine van 1969 word gemeld dat vanuit Djakarta een rally is verreden van 1000 km lengte die de equipes binnen 24 uur moesten afleggen.
De rally moet grotendeels in de nacht zijn verreden omdat het artikel meld dat de start 'middags plaats vond.
Wegens diverse aardverschuivingen waren tussen Bandung en Tjeriban grote delen van de wegen weg gespoeld, waren de wegen vol modder en dus glad, het aantal equipes dat van de weg raakte en daardoor uitvielen zou hoog geweest zijn.

Op de foto de DAF55 equipe van Vreden - Helakaja die met startnummer 40 in een volledig standaard DAF55L de rally binnen de tijd uitreden en de 1e plaats behaalde in de klasse 1000-1300cc
Het artikel meld dat er ook een DAF44 onder de deelnemers was die beslag wist te leggen op de 3e plaatst in de klasse tot 1000cc, helaas staan er geen namen van de equipe vermeld.



Het London-Sydney-Marathon logo op de voorruit bracht het team geluk !

ADAC rallye Tour d'Europe 1969


15000 km's door Europa en Noord Africa, de Tour d'Europe is daarmee in lengte vergelijkbaar met de London-Sydney-Marathon van 1968.

Claude Laurent en echtgenoot Dominique Laurent rijden samen deze regelmatigheidrally met een standaard DAF55M rallywagen.

Onderweg dienen zij zelf de service te verzorgen, voor zover bekend heeft de DAF fabriek geen backup gegeven maar zullen lokale dealers wel de nodige hulp hebben geboden als dat nodig was.

Na circa 15000km's is een 16e plaats in het Algemeen klassement en een 2e plaats in de klasse tot 1150cc het resultaat.
Korte pauze bij de grensovergang naar Turkije

Marathon de la Route 1969
Bill van Coillie - Nestor Schwanen - Christian Delferier



TAP-rally Portugal 1969
Hoezo auto op de trein of op een auto-oplegger, nee nee !, verzamelen in Amsterdam bij de RAI en van daaruit in colone naar Portugal en daar begint het echte werk.
Informatie ontbreekt helaas, 3 DAF equipes, maar zie hier het nieuwe rallytalen van Nederland Wim en Kees Luijbregts.




1969 Rally Monte Carlo
C.Laurent - J.Marche 1e in hun klasse tot 1150cc



Rally San Remo1969


1969 Int.Rally de 1000 minutes Oostenrijk

Karl Raab - Ernst Binder, deze equipe is al enkele jaren actief in Oostenrijk met DAF, zij reden de 750, de 44 en nu met de 55M en toch is weinig van hen bekend en resultaten zijn helaas ook niet te vinden, wel fraaie foto's.

Tulpen Rally 1969
In de Tulpen rally behaalde DAF wisselende successen.
In 1969 was er succes, 3 auto in de top 10 op de 4e, 5e en 7e plaats.



Dat er ook met een 55stationcar in Marathon uitvoering goed gereden kan worden bewezen Jo Jochems - Hans-Peter Barth in de '69 Tulpenrally, vreemd genoeg staan zij niet vermeld in het klassement en ook niet op de uitvallerslijst.

International Scottish Rally 1969
Rijder en navigator onbekend.

Tour de France L'Automobile 1970

1968 de London-Sydney-Marathon, bijna iedereen weet het nog en niet alleen de DAF rijders, die lood zware rally is de basis van de "Marathon" een sportieve uitvoering van de 55.
De 55Marathon viel onmiddellijk in de smaak van de autosporters en vooral in de Regelmatigheid en Betrouwbaarheidritten zoals wij die moeten noemen.
Deze enorme belangstelling voor de Marathon, bracht DAF er toe om de "Pienter Pookje Competitie" op te zetten ( Opel Nederland was het voorbeeld ) en daar zouden tot wel 20 DAF equipes aan hebben deelgenomen.


Evoluon - Luik - Eindhoven 1969
Helaas geen sluitende info over deze editie wat de voorloper van de huidige E.L.E-rally is.
zeker 8 DAF equipes zouden hebben deelgenomen in deze betrouwbaarheidsrit, dat even onder voorbehoud !




1969   Brabant Grensrit
Een van de betrouwbaarheidsritten voor het "Pienter Pookje Kampioenschap" met een groot aantal DAF equipes aan de start, ook hier ontbreek de info uit die begin jaren.

1969 + 1970   Jos Baars - Hans Baars
De twee heren waren DAF Dealer in Badhoevedorp en erg succesvol in de betrouwbaarheidsritten / Kaartleessport, zij hebben vele overwinning op hun naam staan met de 55M (38-81-GD)

In 1970 wonnen zij de DAF Pienter Pookje Competitie die door de fabriek was opgezet om de autosport met DAF's te stimuleren, de hoofdprijs een mooie rode 55M (de 33-77-PX) die door de fabriek was opgebouwd een ook met deze nieuwe 55M was het team succesvol en reed met regelmaat ook in het buitenland.

de 33-77-PX was een min of meer standaard rallyauto zoals de DAF fabriek ze leverde aan bijvoorbeeld het Residentie Rally Team, ZAV-team en het Limburgia Rallyteam.

links boven : 1969 Evoluon-Luik-Eindhoven
rechts boven : 1969 Sauerlandrally
links onder : 1970 E.L.E- rally 1e Alg.Klassement
rechts onder : 1970 Tulpenrally 22e Alg.Klassement


1970 Int.Rally de 1000 minutes Oostenrijk
Karl Raab - Ernst Binder

Tulpen Rally 1970


10 DAF equipe aan de start van deze Tulpenrally.
3 equipes vallen uit wegens diverse storingen.
Gatsonides - Buwalda klasseren zich als 11e algemeen
direct gevolgd door Luijbregts - Luijbregts op de 12e plaats.


ADAC-rallye Tour d'Europe 1970

Het echtpaar Claude en Dominique Laurent rijden voor het tweede jaar met een standaard 55M rallywagen deze regelmatigheidrally over 12950 km's ( +/- 2500 minder dan in 1969 )

Bijzondere aan deze editie is dat ons land word aangedaan, de rally heeft Apeldoorn als finish plaats waar ook de service en overnachting zal zijn.

Op de foto's de aankomst en vertrek van de DAF equipe in Apeldoorn.

Het uiteindelijke resultaat na bijna 13000km is een fraaie 3e plaats Algemeen en 1e in hun klasse tot 1150cc



Op www.top100-rallye.de is meer info over deze rally terug te vinden




18e
East Africa Safari Rally
1970




Aziz Tejpar - Natu Vadgama
rijden de lood zware 5000km uit maar worden gediskwalificeerd omdat zij 2 minuten tijd overschrijden.

Ondanks de diskwalificatie toch opluchting bij het team, deze rally (test) levert een schat aan informatie en ervaringen op die gebruikt kunnen en zullen worden voor het project van 1971 waar DAF niet minder dan 4 ervaren teams zal gaan inzetten.


Rally Monte Carlo 1970
Laurent - Marche 1e in klasse tot 1150cc
Dolk - Klein 2e in klasse tot 1100cc






C.Laurent - J.Marche opnieuw 1e in hun klasse tot 1150cc


Marathon de la Route 1971
Haxhe - Toussaint - Bertinchamps
Luybreghs - Gastonides - de Jong
Delferrier - Marche - Delettre

1e in klasse tot 1150cc +
1e in klasse tot 1300cc +
3e Algemeen klassement +
1e Merkenteamprijs


1971 Rallye du Touquet (fr)
Equipe Meylink - Weis behalen een fraaie 28e plaats in deze rallye.Thomas Meylink is werkzaam en woonachtig in Luxenburg, vandaar dit kenteken registratie

TAP Rally 1971
Wim en Kees Luijbregts op nieuw klassewinnaar en 9e in het algemeen klassement.
Laurent-Marche moeten de strijd opgeven met variomatic problemen.

Tour de France l'Automobile 1971
Claude Laurent - Jacques Marche in een prive auto van Laurent.


Rallye du Petrole 1971
Laurent - Dyon naar een fraaie en solide 2e plaats in het algemeen klassement
 

East African Safari 1971
Jean-Louie Haxhe
Christian Delferier

Claude Laurent
Jacques Marche

Aziz Tejpar
Natu Vadgama

Wim Luijbregts
Kees Luijbregts

Daf heeft bare omstandigheden nooit geschuwd, men zocht ze juist op, alleen de topsnelheid lag te laag om in grote en zware rallies een rol van betekenis te kunnen spelen.
Maar met de know-how van de London-Sydney Marathon, de rally du Maroc en de Monte Carlo rally durfde het team aan om in de East African Safarirally te stappen.
De voorbereidingen waren al twee jaar eerder begonnen met het ter beschikking stellen van een 55 aan de lokale rallyrijders, A.Tejpar - N. Vadgama, om meer inzicht te krijgen waaraan een rallywagen in Afrika zou moeten voldoen om de rally Łberhaupt te kunnen uitrijden want de East African Safarirally zo als die toen was behoorde tot de zwaarste rallies voor auto's en berijders.



4 auto werden volledig aangepast aan de omstandigheden, de bodemvrijheid werd verhoogd om vooral niet in de diepe sporen en kuilen vast te komen staan, tevens had men een voorziening getroffen op de achterbumper waar de navigator op kon staan en zich vasthouden om zo meer gewicht op de achteras te brengen voor meer grip.

Motor en variomatic werden volledig beschermd door een dikke aluminium bodemplaat voor het geval de auto toch in een zeer diepe kuil kwam te staan.
De koeling van motor en variomatic werd aangepast i.v.m de hoge temperaturen in Afrika, de verlichting werd hoger geplaatst om minder risico te hebben dat deze verloren zouden gaan op die slechte wegen of door een aanrijding met de los lopende dieren in die landen en uiteraard werden grof profielbanden gemonteerd voor meer grip in het terrein.
Het motorvermogen bedroeg 70pk en daarmee behoorde DAF tot lichtste wagens die deelname aan deze monsterrally.

Voor de service onderweg had het DAF Team lokaal 4 Peugeot 404stationcars gehuurd waarmee de monteurs redelijk snel op de plaats konden komen ter assistentie en om gewicht te besparen werden de wedstrijdauto's minimaal van reserve onderdelen voorzien en bleven zij in blokken van 2 rijden.

De rally was dit jaar extreem zwaar voor DAF, door de droogte kwam de gemiddelde snelheid erg hoog te liggen en moesten er risico's worden genomen om bij te blijven, helaas vielen 3 equipes uit door technische problemen en ongevallen alleen de zeer ervaren rijder Claude Laurent bracht zijn daf, ook niet helemaal ongeschonden, aan de finish en behaalde een 33e plaats in het algemeen klassement.




 


In 1971 tijdens de East African Safari Rally een totaal nieuwe functie voor de 55Marathon die vanaf 1969/1970 het test werk heeft gedaan, niet als servicewagen voor het DAF Team van 4 equipes maar als vliegende reportagewagen in het veld voor de BBC reportageploeg en ook dan gaat het niet altijd volgens planning, de filmploeg rijden zich regelmatig vast of raken van de weg.


Coupes des Alpes 1971
C.Laurent - J. Marche 1e in klasse tot 1300cc
Creterium des Cevennes 1971
Claude Laurent - Jacques Marche

Tulpenrally 1971  Jos Baars en Hans Baars in actie tijdens een proef op het Kartcircuit van Driebergen.
    

1971 Hornelandrally

De informatie zegt dat het hier om beelden gaat van het tweede gedeelte van de Hornelandrally, de herstart in BelgiŽ waar de equipes zich verzamelen voor een pittige rally.

De Hornelandrally, was en is nog steeds een regularity, staat bekend om zijn strakke schema en behoorlijk hoge gemiddelde snelheid.
Foutjes zijn bij een hoge gemiddelde snelheid snel gemaakt en een tweede ook en die kunnen al erg nadelig voor een equipe uitpakken in het klassement.

Op de foto's de auto's van de amateurteams die een gooi doen naar het Nederlands Kampioenschap.


De foto's zijn ingezonden door Luc Weemaes uit BelgiŽ,
let op het jongentje in de rode jas want die kom je op meer fotopaginaas tegen.
 





Rally du Maroc 1971



Met de 55 ging DAF het zware rallywerk zeker niet uit de weg, men zocht het juist op.
Hoe slechter de wegen en hoe zwaarder het terrein hoe lager de gemiddelde snelheid ligt des te meer kans had het DAF Team om te bewijzen hoe sterk en betrouwbaar de variomatic feitelijk wel was.
Dat je met een variomatic echt wel vast kunt komen te staan en veel tijdverlies oploopt bewijst een van deze foto's.








Rally van Zweden 1971
Laurent - Marche 1e in klasse en 38e in algemeen klassement
De DAF55M hier in zijn element tijdens een klassementsproef op een kunst ijsbaan


Dit jaar komt DAF met 4 equipes aan de start, Laurent-Marche (no.29)   Slotemaker-Janssen (no.30)   Haxhe-Delferier (no.32)   Mats Lundgren - Jan Sandstrom (no. ? ) alle met een 55M.
Er is dit jaar extreem veel sneeuw en Team DAF zet rijders in die veel ervaring hebben in de sneeuw en het team hoopt een klinkende klassenoverwinning te kunnen boeken.
Die klasse overwinning komt er, vreemd genoeg staat er in publicaties maar 1 equipe vermeld op de lijst (Laurent-Marche), van Lundgren-Sandstrom weten wij dat zij met een technisch probleem moeten opgeven, Haxhe-Delferier komen aan de finish maar klassering staat niet vermeld en Slotemaker-Janssen staken de rally, het gedrag van de heer Slotemaker zijn voor de teamleider aanleiding Slotemaker met onmiddellijke ingang te ontslaan.
De oranje DAF met startnummer 32 gaat terug naar Eindhoven en niemand spreekt er verder over.


Haxhe - Delferier in de bossen van Zweden

Hessen Rally 1972
Pierre Driessen-Gerard Haanen
Limburgia Rallyteam.

Ronde Cevenole 1972
Claude Laurent op snelheid tijdens een van de klassementsproeven.

Rally van Monte Carlo 1972
Groot succes voor beide DAF equipes !

Laurent - Marche en Luijbregts - Luijbregts worden niet alleen 1e en 2e in hun klasse tot 1150cc maar behalen ook nog eens de 18e en 22e plaats in het algemeen klassement van deze vermaarde winterrally, Equipe Meylink - Frantz die vanuit Frankfurt waren gestart moesten helaas de strijd staken.

Het resultaat van Laurent - Marche is in 2008 aanleiding om een exact schaalmodel uit te brengen.


















Tour de Belgique 1972

De coupe uitvoering is net als de stationwagen uitvoering niet veel gebruikt in de rallysport, er zijn er wel een paar als circuitauto opgebouwd en ingezet, de rallywagen hier is dan ook een prive inschrijving maar wie de eigenaar van de coupe is is ons onbekend.

Jean-Louis Haxhe - Rene Tricot behalen in een sterk veld met vooral snellere rallywagen de 4e plaats in het Algemeen klassement.

De rally trekt kris kras door Belgie en kent een grote hoeveelheid proeven op afgesloten wegen en circuits, de snelheid ligt behoorlijk hoog maar alle proeven en trajecten dienen als regelmatigeidsproef te worden gereden en dat is het team uitstekend gelukt !.


TAP-rally Portugal 1972
Wim en Kees Luijbregts komen bijna los van de weg tijdens een klassementsproef in de bossen bij Aveiro.

12-Heures de L'Est 1972
equipe onbekend.
RAC Rally Engeland 1972
Tim Beal in zijn prive 55Marathon
helaas geen resultaat bekend.



Hubertusrally 1972
Jos Baars - Hans Baars

1972 Neige et Glace
C.Laurent - Delferier   10e in het Internationale Algemeen klassement

1972 International Welsh Rally
Luijbregts - Luijbregts 21e Algemeen klassement
Gatsonidus - Buwalda 29e Algemeen klassement


Thomas Meylink - John Morgan 50e Algemeen klassement

1972 Rally du Maroc

1973 K.A.K.Rallyt Sweden

Laurent - Marche behalen een klasse overwinning maar kunnen absoluut niet op tegen de lokale rijders maar tijdens de regelmatigheidproef op de ijsbaan weten zij behoorlijk tijd winst te boeken.

De DAF bleek ook in het hoge noorden geen problemen te hebben met de extreme temperaturen en vooral Laurent voelt zich wel thuis in de sneeuw.


Rallye Infernale 1972 (Fr)

In deze rally komen al jaren lichte, voorwiel aangedreven auto's aan de start zoals de Renault4, de 2CV e.d.
Jean-Michel Labonne Brisson heeft deze rally gereden met een 55coupe.
Een equipe bestaat in deze rallye slecht uit alleen de rijder.
Het traject is bijvoorkeur een groot modderbad waarin ook enkele heuvels zijn opgenomen dit een spectakel op zich zelf zijn, helaas is er weinig van terug te vinden, ook geen uitslagen.
1973 Int. Rally Infernal
Rally in zuid Frankrijk over het meest slechte terrein dat zij konden vinden, 4WDrive was alleen nog bij vrachtwagens
en jeep achtige auto's bekend dus was het ploeteren en modderen voor de deelnemers.
Dat een DAF55stc ook hier in zijn element is bewijzen Zaganelli - Bellot, zij worden 3e in hun klasse.

STAR Rally 1972


TAP Rally 1973

1972   "Strip Team"   Hans Koorn en Henny Koorn (neven)
De broers zijn in die begin jaren '70 al redelijk actief als het "Strip Team" en toch is de informatie beperkt, beide foto's zijn genomen tijdens de SLS Rally van 1972, Henny Koorn stelt de foto's ter beschikking maar kan zich helaas het behaalde resultaat niet herinneren en dat is jammer maar deze plaatjes zijn wel weer een aanvulling op de rallyhistorie van ons land


Hans Koorn en Henny Koorn blijven lang actief in de rallysport en niet alleen in DAF's,
In 1973 worden zij opgenomen in het "Residentie Rally Team" waarmee zij als equipe ook successen boeken en daarover iets verder op deze pagina meer informatie


STAR raly 1973 de 32-83-HL is "de fabriekswagen"die waarschijnlijk wel de meeste rally kilometers in actieve dienst heeft gedraaid en juist die auto staat voor deze rally als "Proto type"ingeschreven met een 1300cc motor.
Er is nooit vermeld van welke leverancier de motor is, het idee was dat er in het 66 model dat opstapel staat heel misschien een wat zwaardere motor komt.


Aan Theo Koks - Rob Wiedenhoff de eer om de auto te testen in het bericht staat geen resultaat vermeld

1973 Serre Chevalier
Op de foto Wim Luijbregts in actie op het circuit Serre Chevalier, de thuis basis van Claude Laurent en waar
tot op heden nog steeds evenementen voor en met DAF's worden eorganiseerd.


Slalom des Jonquilles (B) 1974
Over slalom in de '70 er jaren is weinig bekend, zelden komt er iets naar boven zo ook deze foto waarop de heer Vanthielen in actie is.
Van de slalom is bekend dat hij zich als 9e klasseerde in Grp-1 / klasse-1.

National Dukeriesrally (GB)
1973 of 1974


Helaas minder bekend is dat er in Engeland een dames equipe actief was met een 55M in groep-1 uitvoering.
Op bijgaande foto Sandy Lowson - Gounda Carnie in actie in de Dukeriesrally.

Van de dames zijn geen resultaten bekend
Tulpenrally 1974
Rene Leyds - Willem Geuzenbroek met een 55Mstationcar 12e algemeen

1974 Kempenrally
Rene Leyds - Bruno van Traa behalen met de stationcar de klasseoverwinning
BAC-rally 1975
Ton Koster - Henk van de Boom

6e Safari Caledonien 1972
Met startnummer 38 equipe Claude Baldassari - Jean Wasser aan de start in een standaard 55Marathon die volgens ons al zwaar leven achter de rug heeft.
Over deze equipe en de rally zelf is bitter weinig bekend, we weten dat het een zware rally is en dat Claude Laurent samen met zijn vrouw deze rally in 1971 heeft gereden als voorbereiding op de East Africa Safari Rally waarin DAF met 4 equipes aan de start stond.








"Residentie Rally Team"In 1973 krijgt de stad Den Haag zijn eigen rallyteam !
voor de rallyagende van dat zelfde jaar staan 5 aangepaste 55Marathons ter beschikking en een DAF33 bestelwagen als servicewagen

Gele auto met Groen dak, de kleuren van de stad Den Haag
De rijders:
Hans Koorn - - Henny Koorn (neven)
Wouter van Reenen - - Frits den Hartog
Frans v.d Zalm - - Jan v.d. Zalm (broers)
Frits Balje - - Leo Hollander
Aad van Reenen - - gast navigator
Wie de service verzorgen is niet vermeld.


Voor 1973 en '74 staan nagenoeg alle betrouwbaarheidrallies voor het Nederlands Kampioenschap in de agenda, de auto's zijn daarvoor opgebouwd met sterkere wielophanging maar met de betrouwbare 1100cc Marathonmotor.
In de loop der tijd worden een aantal 55M vervangen door de 66M die uiteindelijk in de rallycross terecht komen. waar vooral Wouter van Reenen zich voor het RRTeam verdienstelijk maakt
1973   ELE rally



Links auto 62-53-RS equipe Wouter van Reenen - Jaap Boender
foto rechts auto 75-95-JJ equipe Hans Koorn - Henny Koorn, dit zijn opnames ergens in de Belgische Ardennen.

Helaas zijn geen resultaten bekend.

Soms gaat het totaal fout

Willem Geuzenbroek van het ZAV Team als gast navigator bij het RRTeam
Een aantal teamleden blijft nog lang actief in de autosport in verschillende type auto's.

Frans v.d Zalm - Henny Koorn
rijden samen nog een aantal jaren met een Volvo66 grp2 rallysprints in ons land EN tot op heden rijden zij als equipe in de fraaie prive DAF55M van Henny in kaartleesritten en Classicrallies en vormen zij
waarschijnlijk het langst rijdende equipe van ons land !!



Foto's uit de prive collectie van Henny Koorn

Rallynavigator Bruno van Traa

Als navigator heeft Bruno van Traa een lange staat van dienst met ondermeer bekende namen als Jan van de Marle en Henk van der Lee in diverse snelle auto's maar heeft ook 3 tot 4 jaar als navigator in het GULF-STAR Team in DAF's naast ondermeer Han Tjan zijn sporen verdient en bijgedragen aan het succes van het GULF-STAR Team en de DAF als rallywagen.

De foto's in deze alinea is zijn bijdrage uit de privť collectie, helaas zonder de bijbehorende uitslagen of bijzonderheden.
TAP Rally 1970


SLS Rally 1970


SLS Rally 1971


Boucles de Spa 1972   Met Han Tjan 12e in het algemeenklassement.
Ieper Rally 1971
Met Han Tjan 2e in klasse tot 1150cc.
Welch Rally 1972
Met Han Tjan 57e in het algemeenklassement.
Ieper Rally 1971

Alain Lacassaigne 1979 met DAF55M
In 1979 start Alain zijn rallycarriŤre met een DAF55M in de Rallysprint van Chimay in Zuid BelgiŽ.
Over zijn periode in de DAF is weinig bekend, dit is de enigste foto en informatie die wij in het archief hebben, we weten dat hij lange tijd met Volvo360 heeft gereden.




Succes volle DAF equipe in Zwitserland
De Zwitserse DAF Dealer Franz AG in ZŻrich is de hoofdsponsor van J. Scherrer - F WŻthrich die in de jaren 1971 en 1972 diverse successen boekte in Slaloms, Regelmatigheidswedtrijden, Ralliesen Heuvelklims in zijn door DAF Eindhoven opgebouwde 55M group-2

Na ieder sportief succes verstuurde Franz AG een soort nieuwsbrief rond met als kop "DAF Verkaufs Monution" en deze waren dan of in het Duits of het Frans naargelang de regio waarin deze toegezonden werd, in die nieuwsbrieven werden ook de successen van Laurent-Marche en de Gebr. Luijbregts vermeld.

Ondanks die berichten hebben wij helaas maar weinig kunnen traceren over deze equipe, de foto's zijn hier samen gebracht en de resultaten staan op de successenpagina.


Met dank aan Ad van Geel, DAF Museum Eindhoven.

Duitse equipes 1970 + 1971

Hans Gunter Olschewski verkocht als DAF dealer ook rally en raceparts en reed races met een 55Mcoupe grp-2

en daar was ook een heer Geller met een 55M grp-2 actief in races

Veel minder is er bekend over de Duitse rally equipes die met een 55M deelname aan de ADAC Rallycup in die jaren:
Bernd Schwebel - Michael Weidenbusch,
Helmut Lerche - Erich Frohlingsdorf,
Helmet Lerche - Peter Buschman
Wilhelm Miebach - Klaus von Barby

Genoemde 3 eqipes hebben deelgenomen aan de 23e en 24e editie van de ADAC-Rallye Stuttgart-Lyon-Charbonnieres en dat zij beide jaren allemaal uitvielen met technische problemen.

De ADAC Dreilanderfahrt zou door een DAF equipe gewonnen zijn, mogelijk dat equipe Lerche-Buschman toen 1e in het algemeen klassement geworden zijn ?.


Van de hier getoonde foto's is niet bekend wie het zijn of tijdens welke rally deze werden genomen.



1972 Tour de L'Aisne (Fr).
Mooie standaard 55M van equipe Louis-Michel Blutte - Bernard Bens, helaas alleen deze foto's en een kranteartikel ter beschikking verder niets te vinden over deze mensen.


 Roger Munda   (B)

In 1975 is de jonge maar talent volle
Roger Munda actief in een 55M.
Helaas is over zijn behaalde resultaten
weinig bekend maar in 1976 maakte hij
de overstap naar een DAF66M en nog weer
later komen we hem veelvuldig in Porsche tegen.

Foto's van zolder.

Via Wim Tarveirne uit Belgie ontving ik deze mooie actie foto's van Eddy Fauvert   (B) in een 55Marathon.

Eddy Fauvert was in de jaren '70 dealer voor DAF en Volvo in Ieper en een regelmatige deelnemer aan lokale autorallies.

Helaas kunnen geen bijzonderheden bij de foto's vermeld worden, maar duidelijk blijkt dat er stevig werd gereden en de wegligging van de DAF aardig beproeft is.









Didier Schoon
( Frankrijk 1972 t/m +/- 1974 )

op facebook maakt Willem Coopman de lezers attent op deze franse rallyrijder die met een 55M (gordini) deelnam aan slalom's, heuvelklims, sprintrallies en rallies, na de 55 kwam een 66 weer later een Volvo66 en als laatste een Volvo340 met schakelbak.

Hier een aantal foto's van Didier Schoon die op facebook te zien zijn.

Kijk ook op de pagina 66M voor de jaren dat Didier Schoon met een 66M actief was.



   1970   Claude Viard (Fr)
   Wat wij vonden is niet veel, deze rijder heeft slechts drie maal de Rallye Federal Des Ardennes gereden, 1970 + 1972 en 1973 en meer komen wij tegen in de registers.
   De drie rallies zijn alle verreden met deze 1e type DAF55 hier op de foto.

   Op de foto is hij in actie tijdens de 8e editie van de rally in 1970 met navigator Daniel Hiver aan zijn zijde.



Photo:   A.Conrath Archives by   Jean-Pierre Bainier

Georges Hugueny
( Frankrijk 1974 + 1975 )

Tijdens de Coupe Glacťe DAF op het circuit van Serre Chevalier is Georges Hugueny een van de deelnemers met een DAF66.
Nu een half jaar later blijkt Georges begin jaren ' 70 met een 55 actief te zijn geweest met navigator P.Puget en Lagarde waarvan hier het bewijs dat door hem zelf werd geleverd.

De 55M was redelijk standaard, de motor was 1108cc maar voorzien van 2 Weber carburateurs en werden diverse adviezen van de Luijbregts Competitie verwerkt om de auto sneller en betrouwbaarder te maken en kwam de motor iteindelijk tot circa 70pk vermogen.

Helaas kunnen wij vanuit die periode nog geen uitslagen verwerken, wellicht dat die nog worden toegezonden.
Rallye du Monte-Blanc 1974  met P.Puget als navigator

Rallye de la Chataigne 1974


Criterium des Cevennes 1975  met Lagarde als navigator


Rallye du Lyonnais 1974

Mon. Dominique Laurent
( Frankrijk 1973 tot heden )

Een ieder die de rally activiteiten van DAF in het verleden volgden en nu ook deze website volgt komen de namen van het echtpaar Claude en Dominique Laurent bekend voor, Claude Laurent beroepsmatig en zijn vrouw heeft ook diverse rallies met DAF gereden en samen hebben zij met hun bekende rode 1300Marathon ettelijke duizenden rallykilometers gereden.

Al enkele jaren rijden er tijdens de Coupe Glacee DAF diverse personen mee met de achternaam Laurent, veelal familie, maar er blijkt een persoon te rijden die wel de achternaam draagt maar geen familie is en toch de zelfde passies heeft, DAF en rallies, en daarvan hier het foto bewijs.

De passie voor DAF moet al vroeg in de jaren "70 begonnen zijn toen zijn vader een DAF750 voor hem kocht en waarmee hij diverse stunts heeft uitgehaald.
Wat later kwam de 44 als opvolger van de 750 en ook de belangstelling voor de rallysport, de 44 werd qua uiterlijk wat aangepast.




Het is 1972 als er een echte 55M kan worden aangeschaft en deze volledig rallyklaar gemaakt kan worden en er daadwerkelijk rallies gereden gaan worden.
Deelname beperkt zich dan tot rallies en autoslalom in de regio Lyon waar ook zijn thuisbasis is.





Met de rode 55Marathon is zeker tot en met 1981 gereden.

Dominique Laurent blijft merk trouw, de 55M word vervangen door een 66Marathon en weer later komt er een Volvo340 Grp-2.

Nog steeds is Dominique actief in de rallysport maar dan met andere merken en toch, 1x per jaar komt hij toch weer in een DAF naar Serre Chevalier en beleeft weer volop plezier aan het variomatisch rijden.


Op de pagina 66Marathon een foto verslag van zijn activiteiten met de 66Marathon,


Jan de Winter met een 55M actief in 1976 en 1977
Wij volgen op internet diverse Blogs, Websites, Twitter en Faceboek pagina's dan wel eenmalige plaatsingen over het verleden en vooral dat wat onze belangstelling heeft "Rally DAF's" en dan blijkt dat kinderen wat foto's hebben gevonden uit de periode dat hun vader daarin actief was en plaatsen dit in dit geval op Faceboek.

Aad de Winter heeft onderstaande foto's gevonden en geplaatst die laten zien dat zijn vader Jan de Winter in de periode 1976 en 1977 over een 55M beschikte waarmee diverse rallies werden verreden.
De 7 hier geplaatste foto's zouden zijn gemaakt tijdens de AMAC-rally, ELE-rally, Limburgiarally en de 26e Tulpenrally van 1977 en alleen uit deze rally hebben wij de informatie dat (Jan) J. de Winter - M.A. Visser 20e in het Nationale Klassement zouden zijn geworden.
Wij hopen dat Aad de Winter meer info over de activiteiten van zijn vader terug kan vinden en ons daarover wil berichten.




  


  

( maker en inzender van de foto ) Willem Overeem

DAF55M in actie !   en   HOE !
Deze opname heeft Willem Overeem in 1977 gemaakt tijdens de Boucles de Spa en geeft een erg duidelijk beeld dat het er stevig aan toe is gegaan en de auto na de rally zeker
een goede onderhoudsbeurt nodig heeft.

Er zijn ook bij Willem Overeem enige twijffels over het jaar van de opname, als het 1977 is zouden hier Chislain Meretto - Bastianello te zien zijn die met al hun sprongen
de 38e plaats in het algemeen klassement behaalde.
Op basis van de reclame op de auto, een aantal letters ervan, zou dit ook de 55 rally DAF van Danny Delettere kunnen zijn tijdens deelname in 1975, zijn equipe haalde
de eindstreep niet wegens problemen met de achterwiel ophanging en 1975 was ook het laatste jaar dat Danny Delettere in een DAF actief was.
( de foto zou uit 1977 zijn )



Bert de Boer met een 55M actief in tweede helft jaren '80
Als er iemand DAF bloed door zijn aderen heeft stromen is dat Bert de Boer !, hij is al vele jaren en tot op de dag van vandaag is hij nog steeds betrokken bij het bestuur van DAF Club Nederland,

Ook in de rallysport is hij niet geheel onbekend echter beelden en info in zijn eigen 55Marathon zijn schaars maar Bert de Boer als navigator van Paul Hoefsmit in de 66M coupe is veel meer over bekend.

De foto hier is waarschijnlijk genoem tijdens de Limburgia Rallysprint van 1986, zeker is dat Lazlo Mogyorossi de navigatos is op de foto.


Hier nog een zes tal foto's van Belgische en Nederlandse DAF equipes waarvan de eerste 5 gemaakt zouden zijn tijdens de Ster der Maasvallei Rally in BelgiŽ in 1979 en een onbekende rally uit die zelfde periode.

De foto's werden gepubliceerd op de faceboekpagina van Rallysport in Vlaams Brabant en hoewel Freddy Hostie zijn archief toch goed op orde heeft weet ook hij niet exact tijdens welke rally de foto's zijn genomen en wie de equipes zijn, maar het zijn toch wel fraaie plaatjes, bedankt Freddy !








Alvaro Ambivero
In ItaliŽ actief geweest vanaf +/- 1970 tot 1978-'79
Heeft gereden met DAF55M - DAF66M - Volvo66 en Volvo340 .



Alvaro was in die tijd aangesloten bij de Padova Corse en vooral actief in de regionale rallies en heeft slechts een klein aantal nationale rallies verreden voor het Italiaanskampioenschap.

Op deze pagina tonen wij de verkregen info over zijn periode met de DAF55M


Zover nu bekend heeft Alvaro met de 55M deelgenomen aan de
Rally dell'Isola d'Elba van 1971 + 1973 + 1974.
In deze periode was de heer Cecchetti zijn vaste navigator en zijn slechts 2 resultaten bekend,
1971 - Uitgevallen met een gebroken achteras.
1974 - 1e in zijn klasse 2/2 en 35e Algemeen.


Van zijn deelname aan de Coppa Della Favera,   Rally Campagnola en de   Elecar Rally in de periode zijn geen resultaten meer bekend slechts nog enkele foto's, tijdens een inbraak in zijn woning destijds is nagenoeg alles verdwenen, de foto's in ons archief zijn voor het merendeel afkomstig van zijn familieleden en vrienden.




startnummer 143    Rally d'Elba 1974
startnummer 98    Rally Campagnola 1974
startnummer 178    Rally d'Elba 973




Kijk voor de activiteiten met de DAF66M + Volvo66 op onze pagina 66Marathon

Dennis Muller (Fr)
Actief in de "Heuvelklim sport"

Deze foto's zijn genomen in 1975 tijdens de "Course de Cote de Belleau" die verreden werd in de heuvels rondom Nancy, de organisatie was in handen van de Autoclub de Lorraine.

Helaas geen info over resultaten of meerdere deelnames aan heuvelklimwedstrijden, foto's, de naam van de rijder en locatie werden gemeld door
Nicolas Ventugol en Remi Fayet.