Fotoboek DAF Formule 3

 


1965 Rob Slotemaker op circuit van Zolder
niets anders dan problemen !
De ALEXIS-DAF
Motor : Ford Cosworth 95pk / 1000cc top +/- 195 km/u


Sedert 1963 was de afdeling Experimenten en Ontwikkeling van DAF onder leiding van Wim Hendriks, de man die in 1957 ook de eerste variomatic voor de DAF 600 ontwierp en bouwde, in het geheim een zware variomatic aan het ontwikkelen om te kunnen gebruiken in auto's met meer motor vermogen.

Om het resultaat van alle ontwikkelingen goed te kunnen testen had men besloten de grotere en zwaardere variomatic in te bouwen in een wagen uit de toen zeer populaire F3- racewagen klasse.

DAF heeft die ontwikkeling en test periode heel lang gheim kunnen houden want pas in 1965 kreeg de pers het bericht van DAF dat zij een ALEXIS-F3 had omgebouwd en op het circuit van Zolder in België met de laatste testproeven bezig was en als testrijder niemand minder dan Rob Slotemaker voor deze DAF F3 was aangetrokken.

Op onder staande twee foto's een blik op de grotere en zwaardere F3-variomatic met geheel rechts achter de auto
Wim Hendriks die door meneer Huub in de groep altijd als de Technische Knobbel werd aangeduid.
In de begin jaren '70 is Wim Hendriks als directeur van de afdeling R&D de bedenker en bouwer van de beruchte
4WD DAF555 met deze F3-variomatic en vanaf 1978-79 de bedenker van de Parijs-Dakar DAF met twee motoren.

De eerste echte race, voor de punten, werd verreden op het circuit van Zolder, helaas moest men opgeven wegens een problemen met de benzine toevoer naar de motor, maar de F3-variomatic bleek een succes.

De ontwikkeling van de ALEXIS-DAF ging door en voor de geplande race van Monte Carlo in 1965 was men op tijd klaar om het grote plubliek onder ogen te komen.

De wereld autopers toonde grote belangstelling voor de auto(vario)matic aandrijving in de formule-3 en gelukkig gedroeg de Alexis zich zeer goed, ZKH Prins Bernhard was speciaal voor deze gelegenheid naar Monte Carlo gekomen om het DAF Racing Team te steunen.
 
F3-race Monaco 1965


Een vreemd gezicht, de ALEXIS met een grote radiateur in de neus!
Men ondervond problemen met de koeling van de 1000cc motor in de extreme hitte daar aan de Middelandsezee en vooral op het circuit tussen de hoge flatgebouwen en daarom besloot het team speciaal voor deze race op Monaco de spitse neus van de ALEXIS af te zagen voor meer koeloppervlakte en dat bleek de juiste oplossing op dit bochtige cuircuit.




Rob Slotemaker
start op 11e plaats en rijd zich met de
ALEXIS-DAF naar een 7e Algemeen.

Hoog bezoek in Monaco, Prins Bernhard is speciaal gekomen om het team te steunen.

Na Monaco terug op circuit Zolder en Zandvoort werden nog diverse trainingen en testritten afgewerkt maar nog in dat zelfde jaar ontstonden kontacten met Jack Brabham en kwam men met de Brabham-DAF waarin op advies van Jack Brabham enkele aanpassingen in de aandrijflijn werden toegepast.


Rob Slotemaker Zandvoort 1965
winnaar van 1 manche en 8e algemeen






DAF BRABHAM   Als vervanger van de Alexis koos men voor BRABHAM, Jack Brabham had als construkteur al diverse mooie en vooral goede F3-racer gebouwd en mede door zijn kennis kon de betrouwbaarheid op hoog niveau worden gebracht en met het aantrekken van Mike Beckwith als rijder kwam de DAF BRABHAM tot menig succes. Het was echter de jonge Gijs van Lennep die de eerste echte overwinning boekte in Zweden in 1967 op het Skarpuack circuit nabij Stockholm.

Magny Cours 1966: 4e algemeen.



Coupe de L'Avenir 1966: 3e algemeen
1967 Mike Beckwith op Brand Hatch (GB)
1e algemeen klassement

1967 Gijs van Lennep 5e in F3-race Frankrijk


1967 Ring Djurland (DK)
van Lennep valt uit, Mike Beckwith rijd naar 2e plaats op het podium

1967 Brands Hatch (GB)
Mike Beckwith algemeen winnaar van de racep het podium


Mike Beckwith met DAF goed in de prijzen !!!!
1967 op circuit van Brno 2e Algemeen klassement
1968 op circuit van Barcelona 5e Algemeen klassement
1968 op circuit van Zolder 2e Algemeen klassement
1968 op circuit van Roskilde 3e Algemeen klassement
1968 op circuit van Jarama 2e Algemeen klassement
  


Tecno - DAF F3    Helaas de laatste
Voor het seizoen 1968 koos DAF voor een ontwerp van het Italiaanse Tecno, niet alleen de afwerking was mooier maar vooral de techniek was net weer even beter, sterker en betrouwbaarder.
Zaken zoals wielophanging en weggedrag en wegligging waren in de formule-3 in korte tijd aanzienlijk verbeterd en in de Tecno was dit allemaal aanwezig.
Een opmerkelijk punt van de Tecno is de hoogte van de carburateur, die steekt ver boven de rolbeugel uit achter de rijder.

Helaas is deze F3 racer maar 1 seizoen door DAF ingezet, DAF stopt met de F3 maar heeft nu de kennis voor een zwaardere variomatic die wellicht in een grotere DAF personenauto zal of kan worden gebouwd.

De Tecno-F3 verhuisd inclusief variomatic naar Frankrijk en zal daar ook maar zeer kort dienst doen.


1968 op het circuit van Zandvoort
hier is vooral Gijs van Lennep succesvol met de TECNO-F3






Meubles Arnold F3-Team

In 1968 verhuisd de TECNO naar Frankrijk en komt onder de hoeden van team eigenaar Mark Arnold met als vaste rijder Jean-Pierre Jaussaud die in Frankrijk goed bekend staan.
De TECNO krijgt de bekende blauwe franse racing- en rally kleur en behoud zijn variomatic.

Bekend is dat Jean-Pierre Jaussaud heeft deelgenomen aan F3-races in Monaco en Barcelona waar de bij ons enigste resultaat van bekend is, hij behaald een 5e plaats.

Hoewel de TECNO in de handen van van Lennep best wel resultaten boekte wilde het in Frankrijk niet echt vlotte.

DAF ster monteur Toon van Heumen is voor dit project zelfs enkele maanden in Frankrijk gestationeerd geweest, uiteindelijk is de variomatic uitgebouwd en retour Eindhoven gekomen.