DAF Formule-3 racewagen
Alexis - Brabham - Tecno

 


1965 Rob Slotemaker op circuit van Zolder
niets anders dan problemen !
De ALEXIS-DAF
Motor : Ford Cosworth 95pk / 1000cc top +/- 195 km/u


Sedert 1963 was de afdeling Experimenten en Ontwikkeling van DAF onder leiding van Wim Hendriks, de man die in 1957 ook de eerste variomatic voor de DAF 600 ontwierp en bouwde, in het geheim een zware variomatic aan het ontwikkelen om te kunnen gebruiken in auto's met meer motor vermogen.

Om het resultaat van alle ontwikkelingen goed te kunnen testen had men besloten de grotere en zwaardere variomatic in te bouwen in een wagen uit de toen zeer populaire F3-racewagen klasse.

DAF heeft die ontwikkeling en test periode heel lang gheim kunnen houden want pas in 1965 kreeg de pers het bericht van DAF dat zij een ALEXIS-F3 had omgebouwd en op het circuit van Zolder in België met de laatste testproeven bezig was en als testrijder niemand minder dan Rob Slotemaker voor deze DAF F3 was aangetrokken.

Op twee foto's een blik op de grotere en zwaardere F3-variomatic met geheel rechts achter de auto
Wim Hendriks die door meneer Huub in de groep altijd als de Technische Knobbel werd aangeduid.
In de begin jaren '70 is Wim Hendriks als directeur van de afdeling R&D de bedenker en bouwer van de beruchte
4WD DAF555 met deze F3-variomatic en vanaf 1978-79 de bedenker van de Parijs-Dakar DAF met twee motoren.

De eerste echte race, voor de punten, werd verreden op het circuit van Zolder, helaas moest men opgeven wegens een problemen met de benzine toevoer naar de motor, maar de F3-variomatic bleek een succes.

De ontwikkeling van de ALEXIS-DAF ging door en voor de geplande race van Monte Carlo in 1965 was men op tijd klaar om het grote plubliek onder ogen te komen.

De wereld autopers toonde grote belangstelling voor de auto(vario)matic aandrijving in de formule-3 en gelukkig gedroeg de Alexis zich zeer goed, ZKH Prins Bernhard was speciaal voor deze gelegenheid naar Monte Carlo gekomen om het DAF Racing Team te steunen.
Testen, testen en nog eens testen, de resultaten zijn zeer belovend !


 
F3-race Monaco 1965
de eerste race, DAF trekt alle belangstelling van de pers naar zich toe.



Een vreemd gezicht, de ALEXIS met een grote radiateur in de neus!
Men ondervond problemen met de koeling van de 1000cc motor in de extreme hitte daar aan de Middelandsezee en vooral op het circuit tussen de hoge flatgebouwen en daarom besloot het team speciaal voor deze race op Monaco de spitse neus van de ALEXIS af te zagen voor meer koeloppervlakte en dat bleek de juiste oplossing op dit bochtige cuircuit.




Rob Slotemaker
start op 11e plaats en rijd zich met de
ALEXIS-DAF naar een 7e Algemeen.

 Hoog bezoek in Monaco, Prins Bernhard is speciaal gekomen om het team te steunen en wil na afloop van de race alles weten over het verloop.

Het gehele team is zeer tevreden over het behaalde resultaat en komt vol vertrouwen terug naar huis en zal de opgedane wedstrijd ervaring in de afstelling van de wagen aanpassen.

Na Monaco weer terug op circuit van Zolder en Zandvoort waar veel testwerk word gedaan en enkele races worden verreden.
Niet alles gaat zo als het team graag zou willen, er zijn diverse tegenslagen te verwerken.






Rob Slotemaker Zandvoort 1965
winnaar van 1 manche en 8e algemeen
Nog tijdens dit wedstrijd seizoen komt men in contact met Jack Brabham, ontwerper en bouwer van formule-3 wagens die erg succesvol zijn.
Jack Brabham bekijkt en test de Alexis-DAF, doet enkele tests en adviseert het team enkele aanpassingen in de aandrijflijn toe te passen, de F3 krijgt nu een differentieel.






Al snel neemt het team de beslissing de Alexis te vervangen door een Brabham-F3 chassis.


DAF BRABHAM   Als vervanger van de Alexis koos men voor BRABHAM, Jack Brabham had als construkteur al diverse mooie en vooral goede F3-racer gebouwd en mede door zijn kennis kon de betrouwbaarheid op hoog niveau worden gebracht en met het aantrekken van Mike Beckwith als rijder kwam de DAF BRABHAM tot menig succes. Het was echter de jonge Gijs van Lennep die de eerste echte overwinning boekte in Zweden in 1967 op het Skarpuack circuit nabij Stockholm.

Magny Cours 1966: 4e algemeen.


Coupe de L'Avenir 1966: 3e algemeen
1967 Mike Beckwith op Brand Hatch (GB)
1e algemeen klassement

1967 Gijs van Lennep 5e in F3-race Frankrijk


1967 Brands Hatch (GB)    Mike Beckwith algemeen winnaar van de racep het podium





1967 Ring Djurland (DK)
van Lennep valt uit, Mike Beckwith rijd naar 2e plaats op het podium
1967   "Circuit Silverstone"

1967   "Ring Djursland"


Mike Beckwith met DAF goed in de prijzen !!!!
1967 op circuit van Brno 2e Algemeen klassement
1968 op circuit van Barcelona 5e Algemeen klassement
1968 op circuit van Zolder 2e Algemeen klassement
1968 op circuit van Roskilde 3e Algemeen klassement
1968 op circuit van Jarama 2e Algemeen klassement


Tecno - DAF F3    Helaas de laatste
Voor het seizoen 1968 koos DAF voor een ontwerp van het Italiaanse Tecno, niet alleen de afwerking was mooier maar vooral de techniek was net weer even beter, sterker en betrouwbaarder en zaken zoals wielophanging en weggedrag en wegligging waren in de formule -3 in korte tijd aanzienlijk verbeterd en in de Tecno was dit allemaal aanwezig.
Een opmerkelijk punt van de Tecno is de hoogte van de carburateur, die steekt ver boven de rolbeugel uit achter de rijder.

Helaas is deze F3 racer maar 1 seizoen door DAF ingezet, DAF stopt volledig met de F3 maar heeft nu de kennis voor een zwaardere variomatic die wellicht in een grotere DAF personenauto zal of kan worden gebouwd.

1968 Circuit van Zandvoort  hier is vooral Gijs van Lennep succesvol met de TECNO-F3


1968
F3-races Monaco


Mike Beckwith 7e
Gijs van Lennep 9e
1967 "Circuit Jarama" Spanje     Mike Beckwith 3e plaats.


1968 F3-races "Circuit Zolde"     Mike Beckwith 2e plaats Algemeen.


1968 F3-races "Circuit Roskilde"     Mike Beckwith 3e plaats Algemeen klassement.

1968 Circuit Zandvoort


De laatste rondjes op het circuit van Zandvoort door Gijs van Lennep, het seizoen is nog niet ten einde maar DAF had besloten te stoppen met het Formule-3 project.


De Tecno-F3 gaat zoals hij is met variomatic transmissie verhuizen naar Frankrijk en zal daar worden ingezet door "Team Meubles Arnold"


Meubles Arnold F3-Team

In 1968 krijgen zij de Tecno-F3 ter beschikking, voor zover bij ons bekend blijft de variomatic eigendom van DAF Eindhoven en neemt het team de auto over.

Team Meubles Arnold van team eigenaar Marcel Arnold heeft een zeer goede reputatie in Frankrijk en met vaste rijder Jean-Pierre Jaussaud staan zij met regelmaat op het erepodium in de F3-klasse.

De TECNO krijgt de bekende blauwe franse racing- en rally kleur blauw en behoud zoals gezegd zijn variomatic.

In een bericht van Erik Jaussaud over zijn vader Jean-Pierre Jaussaud lezen wij dat hij best wel onder de indruk was van de variomatic aangedreven F3-Brabham en Tecno en de resultaten die vooral Gijs van Lennep behaalde.

De teleurstelling was dan ook groot toen bleek dat de Tecno niet dat kon of wilde doen wat zijn rijder er van verlangde en omdat probleem te verhelpen is DAF ster monteur Toon van Heumen voor dit project enkele maanden in Frankrijk gestationeerd geweest om het team te ondersteunen.





Hier de achterzijde van de TECNO-F3 waarop de aanpassing goed te zien is
De resultaten bleven achter en de oorzaak zou zijn dat het chassis +/- 30cm langer was gemaakt om de vario in te hangen en daardoor ook circa 40kg zwaarder was dan de concurrentie.

Het team besluit te stoppen met de variomatic aandrijving, de variomatic word uitgebouwd en komt retour DAF Eindhoven en nog wat later stopt men ook met Tecno en stappen in een Matra.

Van verreden wedstrijden hebben wij helaas geen beelden en verslagen, slechts allen deze foto's vanuit het service park, het enigste resultaat is van de F3 wedstrijd in Barcelona waar Jean-Pierre Jaussaud een 5e plaats behaalde in de Tecno met Ford motor en Gijs van Lennep op de 7e plaats eindigde in een Brabham met Ford motor.

zie ook:
http://www.the-astlane.co.uk/formula2/F368_E59.htm




Op foto een nog zeer jonge Jacky Ickx die belangstelling toont voor het team en zeker ook de variomatic, de man zal uitgroeien tot een race en rally legende.


Met dank aan Rudolf Bouten voor het vertalen van de informatie vanuit het Frans.